Site Meter

Ninfa i Italien



Tid: 26 april 2007
Väder: Lätt regn vid ankomsten men sedan sken solen från en klarblå himmel.
Läge: Ca. 6 mil söder om Rom
Växter: Det är ingen idé att ens börja berätta vilka växter som finns här. Mängder av rosor, ovanliga träd mm. Jag fick dock med mig en karta och en växtförteckning över trädgårdens alla träd.
Historia: Jag läser ur Ann Larås bok ´´Italienska trädgårdar´´ :
Staden Ninfas historia är som en saga. Hon föddes som stad år 753 och styrdes sedan i många år av påvar, prinsar och prinsessor. Det ska ha funnits sju kyrkor inom området. 1297 erhöll familjen Caetani Ninfa och den skapade en av de vackraste trädgårdar man kan tänka sig
Parken väcktes till liv efter många hundra års törnrosasömn då staden förstördes 1382 och väcktes alltså igen 1920 då parken renoverades och träd planterades. 
Café: Nej men en liten butikkiosk finns där man kan köpa böcker och suvenirer. Det finns även toaletter här.
Hemsida: Ninfa
Öppettider: Trädgården är öppen en dag varje månad för allmänheten och även under högtidsdagar. Trädgården är då full av folk.
 
 
Magi! Den här trädgården lämnar ingen oberörd. Vid ankomsten föll ett lätt regn och när vi väntade på guiden handlade vi böcker mm. i den lilla kiosken. Vid ingången till parken står ett vitt blåregn och jag tycker att det t.o.m. är vackrare än det blå. Man får inte röra sig fritt i trädgården utan det gäller att hålla sig på de stigar och gångar som guiden visar. De höga bergen skyddar parken och gör klimatet gynnsamt för växterna. På ruinerna klättrar olika växter som klätterrosor mm. och allt är oerhört vackert.
 
 
Vår guide från Sydamerika var mycket bra och kunnig. Man förundrades av hur vackert alla delar av trädgården var. Ån som rinner slingrande och vackert genom trädgården, ruiner kantar bäcken och på några platser finns broar. Vattnet är kristallklart och temperaturen var nu 13 grader. Klättrande rosor växer långt upp i trädkronorna och den gula Cesalpinan fyller en hel ruinmur.
 
 
Olika magnoliaträd, lönnar, tulpanträd och flera prunusarter är bara några av de träd som växer i den stora trädgården. Det är fem stycken som sköter trädgården och jag kan tänka att de är noga utvalda. När jag skrev om Villa Lante sa jag att det var resans höjdpunkt och jag sa också att man inte kan jämföra så olika trädgårdar och visst måste även Ninfa få den finaste platsen i mitt trädgårdshjärta.
 
 







Kommentarer
Postat av: Leif

Vilka läckra bilder, man blir nästan sugen på att åka på en sån resa.

2010-03-23 @ 08:23:54
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Som att vara där igen. För mig är Ninfa en av de vackraste platser jag fått uppleva. Tack för påminnelsen.

2010-03-23 @ 08:31:41
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: yrsa

milda matilda.. vilket sagoland!

2010-03-23 @ 08:32:17
Postat av: Torprosen

Oj,oj.oj... vad underbart romantiskt skimmer det verkar vara över denna platsn..något att drömma om.

Tack för de underbara bilderna! Kram Torprosen

2010-03-23 @ 13:03:39
URL: http://torprosen.blogspot.com/
Postat av: TrädgårdsTuristen

Härliga underbara bilder.



Ninfa är också min favoritträdgård, men det förstår du säkert eftersom Ninfa är på min boks framsida. Det är en plats som jag alltid längtar tillbaka till.



I april och i oktober åker jag dit med Favoritresor som ciceron. Ninfa är höjdpunkten på de båda resorna.

Ha det gott.

2010-03-23 @ 13:37:24
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: The Secret Garden

Ja helt otroligt vackert!

JAg har ju haft planer på att göra en liten ruin...sedan en mur...i min trädgård. Tid, material och utrustning har inte varit på min sida. Hittills.

Nu får jag ju blodad tand igen! :)

2010-03-23 @ 17:19:09
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com/
Postat av: Annelie

Oj, oj, oj, här skulle man bli arg om man hade glömt kameran hemma. Tur att inte du gjorde det. Underbara bilder.

2010-03-23 @ 17:48:39
URL: http://natureasis.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Helt magiskt!

2010-03-23 @ 21:15:51
Postat av: Stefan Bootin

underbara bilder! och vilket vatten!

2010-03-23 @ 22:37:56
URL: http://www.bootin.se
Postat av: Pia

Vilken underbar trädgård, jag förstår att det måste varit en fantastisk upplevelse. Vilka vackra bilder!

2010-03-24 @ 07:00:03
Postat av: Marie Carlqvist

Titta! Trevligt. Drömmen om Ninfa. Minnenas television i bloggform. I brist på rossvall i verkligheten utanför. Skönt.

2010-03-24 @ 09:55:30
URL: http://mariecarlqvist.blogspot.com
Postat av: Mariana

Det var en väldigt trevlig resa och Ninfa var höjdpunkten för mej hade längtat att få komma dit och visst hadde man velat vandra ensam men vi hadde ändå turen att vara den enda gruppen där,det var en fantastisk känsla att kliva in i den trädgården.

Många andra fina trädgårdar,tyckte det var väldigt trevligt på vingården där dom verkligen bjöd på sig.

Kul att få se lite bilder mina digitalbilder finns ej längre förutom en på det kristall klara vattnet som jag har som skärmsläckare.

Tack och kram på dej.

Mariana, Börje

Maraina

2010-03-24 @ 13:05:31
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Spirande grönt

Underbara bilder! Det ser magiskt ut.



Rebecca

2010-03-24 @ 13:48:59
URL: http://www.spirandegront.blogspot.com
Postat av: Anita

Dina bilder är helt ljuvliga och dom tar mig tillbaka till Ninfa. Jag har ju varit på samma resa fast ett annat år. Ninfa är och förblir en drömplats för mig. När vi var där hade vi turen att vara den enda gruppen då vi var där innan den riktiga säsongen startat. Det gjorde också att jag kunde smyga lite för mig själv med kameran och insupa den speciella atmosfär som omger Ninfa.



2010-03-26 @ 08:14:32
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Peztis

Åh! Jag är såååå avundsjuk!

Ninfa står högt på listan över saker som jag önskar hinna med att se i detta livet. Tror t o m att min man skulle uppskatta det även om han är lagom intresserad av trädgårdar.



Tack för de vackra bilderna!

2010-04-28 @ 20:43:31
Postat av: Kai

Fantastiskt ställe, Ninfa. Har inte varit där ännu men detta är en plats jag absolut måste se innan jag dör!

2011-08-11 @ 19:41:37
URL: http://www.trädgårdsdrömmar.nu
Postat av: Maria Engblom

Jag längtar också dit! Det är en ynnest att få komma tillbaka varje år och visa ännu fler svenskar denna vackra trädgård! Och vi har samma duktiga guide på Ninfa varje år!

2012-01-17 @ 16:34:03
URL: http://www.rosebuds-tours.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Och samma duktiga reseledare...

2012-01-17 @ 16:54:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0