Site Meter

Bland rosenskärmar och anonyma anemoner



Ledig dag i stan. Jag besökte Bergianska trädgården för att sniffa lite på Medelhavsfloran i Edvard Anderssons växthus. Inne i tropikerna blommade den vackra rosenskärmen (Medinilla magnifica). Högt uppe i olika träd hängde de här fantastiska blommorna. På bilden ser de lite smetigt rosa ut men jag lovar att de var vackra högt där uppe. De är buskar och klättrar med lianer upp i träd och de härstammar från Filippinerna.
Anemonen nedan hade ingen skylt och jag hittade ingen att fråga just då. Men vacker var den.



Jag är egentligen inte så förtjust i kamelior men just nu gillar jag allt som blommar.


Den här märkliga kallan är en klubbkobrakalla (Arisaema sikokianum)



Både den vita och den lila blomman heter skär solvisare...! (Dimorphotheca jucunda) Härstammar från Sydafrika.



Jag gick ner till den japanska dammen för att se om den japanska trollhasseln börjat blomma. Men på bilden nedan ser man att de bara är i knoppstadiet. Vid den här tiden förra året så blommade den för fullt. Men hur ska något kunna blomma nu?



Ute vid Rosendal låg snön djup men solen värmde. Grinden här vid rosenträdgården stod välkomnande öppen men det dröjer nog innan det lockar att gå in där.


Uteserveringssäsongen har helt klart börjat här ute och hade jag inte varit så tidig så hade jag nog tagit en kaffe i solen.



Det är tid för fruktträdsbeskärning i de vackra äppelträden här på Rosendal och nästa vecka kommer även jag att börja leta fram träden bland snödrivorna i slottsparken för att börja beskära.


Avslutade med lunch vid Lilla Parkcaféet på Djurgårdsslätten och Billie Holiday, Ella Fitzgerald och Frank Sinatra sjöng som vanlig för mig där inne.

Kommentarer
Postat av: Lars

Härligt Hasse! Hälsade på Edward för ett par veckor sedan. Tittade förgäves efter trollhasselblom, men nada. Kommer väl snart... Gotta love Billie, Ella & Frank too!

2010-03-10 @ 15:57:14
Postat av: Christina Boräng

Du verkar ha haft en underbar dag i solen! Wow, vilken rosenskärm!

2010-03-10 @ 17:01:29
URL: http://drommenomentradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lars: Ja vi nordbor är ju utrustade med ett stort tålamod...sägs det.



Christina Boräng: En helt ok dag tack.

2010-03-10 @ 18:31:43
Postat av: Njut i din trädgård

Vilken dag!



Imorgon bär det av till Rum & Trädgård och jag ser fram emot att få njuta av grönska!

2010-03-10 @ 21:38:44
URL: http://czmastergarden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0