Site Meter

Bondbönor



Jag har aldrig jobbat med bondbönor tidigare och först vill jag varna känsliga personer...som är vana att handskas med grönsaker och infrysning mm...alltså om något här skulle vara felaktigt.
För att skydda mig själv nu så måste jag berätta att jag har fått olika tips från vänner både här på bloggen och i den riktiga världen utanför internet, om hur hela den här processen går till. Och enligt en trovärdig grönsaksodlare...så skulle det vara dags att skörda nu...och frysa in till mina vänner kockarna på Engsholms slott.


Det är den 30 juli och jag skördar de bondbönor som jag sått i köksträdgårdslandet. Jag sätter mig på terrassen i solen den här tidiga morgonen och börjar sprita.


Det är fantastiskt hur väl skyddade bönorna ligger i skidan. Som i en sammetsbädd.


Spritat och klart!



Nu ska bönorna kokas i ca. 3-5 min...inte i 30 minuter som någon skrivit på nätet. Sen ska man alltså ta av det skyddande skalet från bönorna.


Färdigt! Nu skulle alltså bönorna vara färdiga att skörda, men det känns som om jag skulle ha väntat lite till...eller vad säger ni som kan? Eller ser det ok ut? Inget jag kan ändra på nu, bönorna ligger i slottets frys. Men så att jag vet till ett annat år.
Ännu en gång - jag är anläggare i grunden. Jobba med grönsaker har jag endast gjort här på Engsholm, men jag lär mig hela tiden.

Kommentarer
Postat av: LillaB

Det där ser perfekt ut!Bra jobbat!!

2010-07-31 @ 23:25:47
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: billan

Tummen upp:)

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tack så mycket...nu känner jag mig lugnare!

2010-08-01 @ 09:24:52
Postat av: Ville

Mina såg ut som dina. Men precis som du tycker jag vissa såg ut att vara lite ofärdiga. Har hört att de ska hänga rakt ner och att skidan ska vara lite fläckig, nästan se lite skitig ut. Då är de mogna.

2010-08-01 @ 09:31:18
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ville: Ok...det visste jag inte. Men nu vet jag till nästa gång. Tack!

2010-08-01 @ 09:36:38
Postat av: ia

Bondbönor är underbara att tillreda och äta, en riktig gourmerätt. Tyvärr är det svårt att hitta dem i Dalsland.

Ulrika



2011-07-21 @ 21:43:51
Postat av: ia



Finns bondbönor att köpa i Dalsland så är jag lycklig???

2011-07-21 @ 22:27:08
Postat av: Tant Bodil

Det där är perfekta bondbönor:) De kan gärna ätas "små" ( med lite smör, salt och peppar mums).

Det finns ingen anledning att vänta tills skidorna vuxit sig större än så då bönorna gärna blir mjöliga. Skall man däremot torka sina bönor så skall de precis som Ville säger gärna plockas när de är riktigt mogna. För färsk konsumtion tycker jag de blir bäst att ta lite tidigare. De fungerar att frysa råa och spritade - man häller dem frysta rakt i kokande vatten någon minut eller två och tar sedan av skinnet :) ia du får leta i gårdsbutiker och på torget till nästa år då jag kan rekommendera att du petar ner några bönor i trädgårdslandet . Bondbönor tål att sås tidigt:)

2011-08-01 @ 14:24:28
Postat av: Gunilla Zetterstrand

Vilket bra tips att frysa in dem råa och spritade. Det skall jag verkligen pröva. Har precis skördat en hel del. Vi har odlat fyra lika sorter i år, Crimson Flowered, Express, Aquadulce och Grano Violetta. Vi har alldeles nyss haft "bondbönsprovning". Crimson flower fick nog flest poäng.

2011-08-07 @ 10:34:19
Postat av: Kerstin

Oj vilken tur at jag hittade hit. Har alltid odlat bondbönor men stått och skalat dem en och en. Vilken lättnad att koka dem lätt INNAN jag skalar dem. Tusen tack för tipset.

2011-08-17 @ 19:12:39
URL: http://kerstinlofgren.blogspot.com
Postat av: Lars

Nej. Nej. Inte frysa in. Dom blir torra och tråkiga efter ett kort tag.
Hellre göra en pasta eller en soppa som går att frysa.
Det gör vi numera då vi upptäckt detta fenomen.
Det finns massor av fina recept på soppor och annat istf.
Tro mig.

2012-10-01 @ 16:55:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0