Site Meter

Valnötsprovning

Som jag tidigare berättat så fick jag den första skörden av vårt Manchuriska valnötsträd i år.
Efter tio år på platsen så gav den oss 11 nötter i år och framöver kommer det att bli många fler. Frågan var om smaken skiljer sig från den vanliga valnöten och idag hade vi en liten valnötsprovning efter lunchen.
Alla var ense om att den manchuriska valnöten var mildare i smaken, inte lika besk som den vanliga valnöten. Ett problem var dock att ta sig in i nöten. Skalet var som pansar och när man väl kommit igenom så var det inte helt lätt att får ut själva nöten. Men god var den!
Annars så klipper jag slånbärssnår och lyssnar på Uffe i lurarna...och fryser.
Nötterna till vänster på bordet är vanliga valnötter.


Kommentarer
Postat av: lena birgersson

Snart ska jag testa årets valnötssnaps. Har ni provat det? Fast egentligen gör den sig bättre som likör, tycker jag.Gudomlig smak, inte lik någon annan. Kanske förvandlar jag snapsen till likör. I med mer socker bara. Vill ni ha receptet, hör av er!

2010-12-08 @ 08:37:42
Postat av: Kajsa

Det är väldigt gott med valnötter tycker jag!

Postat av: bettankax

När jag hälsar på här hos dig så kan jag för en stund glömma mörkret och kylan. Ja kort sagt, vinterhelvetet.



Valnötter är gott. Om dom är goda.

2010-12-08 @ 15:18:37
Postat av: Antonio Sognasoldi

Hej

Har fått tag i några gröna manchurisk valnöter

Hör så mycket om valnöts snaps, ett bra recept efterfrågas . Antonio

2011-08-19 @ 10:24:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0