Site Meter

Vart tog tystnaden vägen?


Varken jag själv eller någon annan förstår väl egentligen varför en så extremt ljudkänslig person som jag bor i Stockholm, och i Bromma till på köpet. Jag lägger märke till varje ljud här hemma i huset där jag bor och jag blir stressad av höga och störande ljud var jag än befinner mig. I helgen besökte jag ju Småland och i byn där jag bodde var det helt tyst. Allt var stilla och det var så lugnande att man började prata i ett lugnare tempo.

Just nu i skrivande stund hör jag endast ett svagt brus från innerstan och datorns fläkt, inga flygplan just nu och mina grannar under mig verkar inte vara hemma.

I tidningen Land nr, 47 kan man läsa artikeln ´´Vart tog tystnaden vägen´´?
Så här börjar man artikeln:
Förr var vägarna färre, skogarna större och människans tillvaro tystare. Idag har sammhällsutvecklingen knaprat på tystnaden och buller har blivit ett allt större miljöproblem.

Allt fler kommuner har börjat inventera och skydda tysta områden och gränsen sätts vid 40 decibel vilket motsvarar en normal ljudnivå i ett bibliotek.
Det finns inte så många stora gammelskogar kvar i vårt land och det finns bara fyra platser i Sverige där man kan se en mil ohuggen skog åt alla väderstreck och alla ligger i Lappland. Jag måste nog snart bege mig dit för att känna in de stora vidderna och lyssna på tystnaden.

Under mina skogsvandringar i somras så upplevde jag total tystnad på några platser. I Norra Kvills nationalpark hördes bara vinden svagt i trädkronorna och det knakade om några gamla tallstammar här och där. Även i Tyresta här utanför Stockholm upplevde jag en skön tystnad.
Nu har tidningen Land letat upp 68 tysta skogar över hela landet och på Arbetsmiljöverkets bullertermometer ligger ljudnivå för skog vid cirka 20 db, på samma nivå som ´´tyst sovrum´´.
Självklart finns det många  tysta platser i Sverige som inte är med här, men jag gillar den här listan.

Jag lånar några faktarutor av Land också...
  • Cirka 2 miljoner svenskar utsätts för högt trafikbuller utomhus vid sin bostad. Med högt menas över 55 db, alltså den siffra som enligt riksdagen inte får överskridas utomhus vid nybyggda hus.
  • Ökningen går fort. År 2000 var antalet bullerstörda människor 1,34 miljoner och år 2006 var siffran 1,73 miljoner.
  • Den överlägset största bullerkällan är vägtrafik. Tåg, flyg och industrier ligger långt efter.
  • Buller gör att vi får svårt att vila och sova, vilket leder till trötthet och nedstämdhet. I förlängningen blir vi stressade och sämre på att koncentrera oss och lära oss saker.
  • Nya studier visar att trafikbuller ger högt blodtryck hos människor som bott länge i bullriga områden. Högt blodtryck kan leda till hjärt- och kärlsjukdomar.

Alla 68 platser:

  • Kaitum fjällurskog - En mil söder om Kiruna
  • Sjaunja - Tre mil väster om Gällivare
  • Muddus - Två mil norr om Jokkmokk
  • Pärlälvens fjällurskog - Sydost om Kvickjokk
  • Blåkölen - Fem mil norr om Boden
  • Snöberget - Norr om Boden
  • Ormberget-Hertsölandet - Strax öster om Luleå
  • Kirjesålandet - Norr om vägen mellan Storuman och Tärnaby
  • Vitbergen - På söder i Stockholm....nä, skojade. Det ligger mellan Skellefteå och Lycksele
  • Dalmadalen/Jougdalen - Väst och nordväst om Gäddede
  • Stensjön (Jämtland) - Tio mil norr om Strömsund
  • Gråberget/Tjärnafjäll - Fem mil nordväst om Strömsund
  • Björnlandet - Nationalpark sydväst om Fredrika
  • Vändåtberget - Fyra mil söder om Fredrika
  • Kålhuvudet - Fyra mil norr om Örnsköldsvik
  • Vålådalen - Orörd urskog i Rekdalen och Rulldalen
  • Skuleskogen - Söder om Örnsköldsvik
  • Helvetesbrännan - Ett par mil nordväst om Ånge
  • Stensjön (Hälsingland) - Tre mil nordväst om Friggesund
  • Älvåsen - En halvmil söder om Hassela
  • Hamra - Söder om Sveg
  • Drevfjällen - Sydväst om Idre
  • Hölick - Två mil sydost om Hudiksvall
  • Stora Korpimäki - Mellan Orsa och Sveg
  • Norra Mora vildmark - Två mil norr om Älvdalen
  • Koppången - Två mil norr om Orsa
  • Åby urskog - Mellan Gävle och Söderhamn
  • Havssvalladalen -
  • Krokolaknölen - Nordväst om Sysslebäck
  • Florarna - Öster om Tierp
  • Djupdalshöjden - En mil sydväst om Grängesberg
  • Storskogen - Mellan Jälla och Storvreta
  • Fermansbo urskog -Mellan Västerås och Fagersta
  • Kindla - Mellan Hällefors och Kopparberg
  • Murstensdalen - 25 km norr om Karskoga
  • Tyresta - Nationalpark två mil söder om Stockholm
  • Trestickan - Intill norska gränsen i västra Dalsland
  • Jaktstuguskogen - Nära Sparreholm
  • Lianefjället - 1,5 mil nordväst om Mellerud
  • Tiveden - Mellan Hjo och Askersund
  • Kärnskogsmossen - Två mil öster om Askersund
  • Fjällmossen - En mil nordost om Krokek i Kolmården
  • Kynnefjäll - Nordvästra Bohuslän
  • Kroppefjäll - 1,5 mil väster om Mellerud
  • Sydbillingen - En mil sydväst om Skövde
  • Hästenäs - Väster om Gusum
  • Bredfjället - Öster om Ljungskile
  • Hökensås - Mellan Hjo och Jönköping
  • Åsvikelandet - Mellan Valdemarsvik och Gamleby
  • Svartedalen - Stenungsund
  • Verle gammelsog - 1,5 mil nordväst om Alingsås
  • Hall-Hangvar - Norra Gotland
  • Bottnaryd - Två mil väster om Jönköping
  • Ingaryd - En mil sydost om Jönköping
  • Ishult - Tre mil öster om Hultsfred
  • Trollskogen - Ölands nordöstra udde
  • Åkulla - Ett par mil sydöst om Varberg
  • Berg - Tre mil nordost om Falkenberg
  • Hornsö - Väster om Blomstermåla
  • Storasjö - Söder om Lenhovda
  • Hallandsåsen -
  • Siggeboda - Två mil norr om Olofström
  • Nyteboda - Nordöstra Skåne
  • Ryssberget - Norr om Sölvesborg
  • Gö - Sydöst om Ronneby
  • Färskesjön - Östra Blekinge
  • Häckeberga - En mil söder om Veberöd
  • Torup - En mil öster om Malmö


Kommentarer
Postat av: Leif

Bokskogarna runt Häckeberga är helt underbara att vandra i. Näst sist på listan.

2010-12-13 @ 21:14:07
URL: http://vallby38.blogspot.com
Postat av: billan

Den där listan gillar också jag, ser direkt några ställen som jag är mycket välbekant med bla:

Älvåsen , Hassela - vid foten av Älvåsen där föddes min far ...ett paradis på jorden, där har jag tillbringat många fina stunder.

Helvetesbrännan ligger alldeles vid torpet mitt:)

Och Hamra....underbart!



Och det du beskriver som hände i Bullerbyn, när man möter tystnaden och stillheten, så är torpet för mig.....

Må så gott!

2010-12-13 @ 21:21:13
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Lena Elisabet

Min blivande sambo o jag har köpt en gård på landet ihop och det blir flytt till våren. Igår tillbringade vi några förmiddagstimmar där tillsammans med en besiktningsman.



Och det som slog då var just TYSTNADEN den underbara. Att kura skymning i ren tystnad kan vara en närapå andlig upplevelse som jag hoppas att jag kommer att unna mig där på plats sen.

2010-12-14 @ 09:51:00
URL: http://baratradgard.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Leif: Måste jag se någon gång.



billan: Förstår att ert torp betyder mycket för er.



Lena Elisabet: Låter fantastiskt. Lycka till på er nya gård.

2010-12-14 @ 09:59:00
Postat av: Ramona K

Håller helt angående den underbara tystnaden. Hemma hos oss just nu är det allt annat än tyst. Två snickare och två elektriker håller på för fullt med en mängd olika maskiner. Så har vi haft det i över en vecka nu när de renoverar badrummet och hallen. Trots att jag bara fixar med kaffe och scones mm ett par gånger per dag känns det som om jag är lika trött som de när dagen är slut. Antar att det är oljudet som tär på krafterna. Bortsett från att fira det nya badrummet och den fina hallen kommer vi att fira tystnadens återkomst. Katterna håller med......

2010-12-14 @ 10:05:55
Postat av: Boije

Ja tystnad är viktigt, en sån där "grej" som inte kan köpas för pengar. Hos mig, på berget mitt i utsikten rakt i söderläge ska det sättas upp GIGANTISKA vindkraftverk!!! Säga vad man vill om vindkraft, men felplacerad kan det bli katastrof för dem som tvingas bo i detta industribuller. För vindkraft låter, som många kanske inte vet. 106 decibel vid motorn.

Ett ljud man inte kommer ifrån, som pågår dygnet runt i 25-30 år... och varför denna placering då? kan man undra, när det finns andra berg som det inte bor folk kring..jo det är markägarna som vill tjäna sig en hacka! och så bor de själva inte här, naturligtvis.

2010-12-15 @ 15:04:04
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0