Site Meter

Sommaren hänger löst



Idag är det sommarens sista dag, hur mycket vi än försöker hålla fast vid den här sommaren. I morgon börjar för-hösten. Sista sommardagen har varit en vacker dag och jag har kommit ikapp med allt som skulle göras efter min semester. Parken är nu sensommar/förhöst-fin.
I trädgårdslandet blommar astrar, lövkoja, blomstertobak, sommarmalva, lejongap mm. och i perennplanteringarna blommar det fortfarande fint.

Men trots den vackra trädgården så fick jag smak på skogen i helgen och eftersom slottsparken gränsar till skogen så gick jag en liten sväng med kameran på jakt efter vackra svampar igen. Hade inte så mycket tid så de enda jag fick med på bild var några tickor. Jag bryr mig inte om de är ätbara eller inte, jag blir fascinerad av alla svampar.

I morgon har jag en ledig onsdag och det lockar att packa ryggan med kaffe och mackor och ge sig ut i någon gammal mörk skog igen. Eller så blir det en vandring bland koloniområdena Tanto och Eriksdalslunden för att kolla in alla sensommarblommor hos kolonisterna...eller så går jag runt en ö i stan som jag inte vandrat på tidigare. Jag bestämmer mig efter morgondagens frukost.



Björkticka




Min trogna följeslagare. Inte den modernaste och vackraste lilla traktor i världen kan få mig att släppa den här kärran. Jag tror att jag ska måla den i vinter.


Lövkoja


Echinacea ´Tomato Soup´ igen...



Kommentarer
Postat av: Lena

Du har verkligen blivit förälskad i "Tomato soup":)

Och visst gör den sig mot en silvrig bakgrund, vackert.

En fråga om växten vid din trogne följeslagare - är det en klematis "summer snow" eller?

2010-08-31 @ 21:34:40
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Visst är de Summer Snow. Jag klippte ner den helt i våras efter den tunga vintern.

2010-08-31 @ 22:00:15
Postat av: Anita

Visst känns det lite vemodigt med sista sommardagen. Men idag har det ändå varit en skön sensommardag. Hoppas du nu får en riktigt skön ledig dag!

2010-08-31 @ 22:12:21
URL: http://anitalinder.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anita: Ja och september brukar vara en riktigt fin månad. Tack!

2010-08-31 @ 22:19:28
Postat av: The Intercontinental Gardener

Det är verkligen lite vemodigt med den sista officiella sommardagen. Jag har alltid tyckt att krassen är den vemodigaste av alla blommor, när man ser den att blomstra, så vet man att kylan kryper närmare och närmare. Ha en fin ledig dag, jag skulle också vilja se koloniträdgårdarna i Tanto, hann tyvärr inte med det när jag var i Stockholm i juli...

Postat av: Mariana

Du får inte förstöre den fina patinan på skottkärran,rost är vackert.

Mariana

2010-09-01 @ 12:27:31
URL: http://www.tradgardsdesign.blogspot.com
Postat av: Boije

JAg blir alltid lite nedstämd när jag känner att, trots att man står på bromsen, att sommaren drar iväg. För kort, samma sak varje år, det känns som tiden rinner snabbare för vart år.

Gillar doften av lövkoja.



Ha det gott!

2010-09-01 @ 12:54:20
URL: http://hemligatradgarden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Det blev inga koloniträdgårdar idag...blir en annan dag.



Mariana: Jag vet...får fundera lite.



Bojje: Visst rusar tiden? Förstår inte...

2010-09-01 @ 20:02:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0