Site Meter

Idag blev det Tomato Soup

Just nu fungerar inte arkiv, kategorier och länkar. Lagning pågår...




Bilden på Tomato Soup är tagen inne i 307:an.

Arbetet är igång igen i slottsparken och det är mycket att göra nu för att få parken som jag vill ha den.
På vägen hem stannade jag vid Zetas trädgård för att handla några stora boll-chrysanthemum till några urnor där pelargonerna har sunkat ner sig efter allt regnande.

Tänkte passa på att köpa några av den där underbara Scutellarian men givetvis var den slut och jag lär få hänga på låset i april-maj i nästa år för att fånga in några. Om någon vet var de finns att köpa så är jag tacksam om ni vill berätta.
Vitlysing Lysimachia clethroides som blommar juli-september har jag tänkt på ett tag och det blev några sådana och sedan blev jag förälskad i en Echinacea som hette ´Tomato Soup´, en orange skönhet som jag bara måste köpa några av. Den blommar också från juli till september och blir 80 cm hög. Den kommer att bli en växt som drar till sig både fjärilar och konferensgäster tror jag. Jag kommer att placera den just intill en trappa där alla passerar. I år är den tanig och ung men till nästa år kommer den att lysa praktfullt där i planteringen.

Fotade nävan ´Rozanne´ som finns i en stor plantering vid parkeringen.




I de två buxbomrundlarna som jag i stora gräsmattan har jag haft vita rosenskära nu några år. I år fick de sällskap av den ljust gula Mignondahlian som ett test...och jag tyckte att det blev bra.


....och jag hoppas att Zlatan blir klar för Milan snart. Han passade aldrig in i Barcelona men jag tror att han kommer att klara sig mycket bättre i Milan...där han får självaste Ronaldinho som medspelare.



Kommentarer
Postat av: Mariana

Tycker buxbomsrundlarna är riktigt snygga, det blev en bra kombination, bra gul färg som tas upp i Rosenskäran.

Härliga färger i trädgårdslandet och det gör sig bra med slottet bakom.

Mariana

2010-08-24 @ 19:06:45
Postat av: Åsa!

Det blev ju perfekt med dahliorna! Då är det bara att spara knölarna till nästa år då! Jag har minsann försökt och lyckats förvandla dom till mögliga tråkknölar under vintern, omöjliga att bringa liv i...

2010-08-24 @ 20:41:28
URL: http://bitihopdax.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Jo det blev ok.



Åsa: De här är sommardahlior och jag har övervintrat dem förra vintern. Är inte så förtjust i vanliga dahlior direkt.

2010-08-24 @ 20:46:50
Postat av: The Intercontinental Gardener

Vilken bra soppa... och jag som trodde du hade börjat med recept! Hur som helst, den "soppan" verkar vara fint kryddat med basilika och annat kryddgrönt, skulle vilja se hur den ser ut när den mognat några år. Mina Echinaceas har brukat ändra sig lite i utseendet när de blivit äldre (med vem gör inte det, egentligen...).

Postat av: Henning

Ett tips är att höra med Tuna trädgård om Scutellarian. De ligger i Örsundsbro norr om Enköping och deras internetadress är www.tunatradgard.se. De saluför många perenner från Piet och Anja Oudolfs plantskola, så hittar man något i Drömparken man tycker om finns det en stor chans att de har det. Och just Scutellarian är ju klart värt besväret att ta sig dit för! Ett annat tips från deras sortiment när jag ändå är igång är Echinacean 'Fatal attraction' med dödligt snygga röda stjälkar. Tack annars för snygga bilder från slottsträdgården. Som alltid

2010-08-26 @ 17:15:37
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Ja vem ändras inte med åren! Inga recept ännu men börjar jag på matlagningskurs så blir det väl en massa recept på bloggen!



Henning: Men vad bra! Tack så mycket för tipset. Jag ska absolut kolla med Tuna trädgård.

2010-08-26 @ 17:27:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0