Site Meter

Instängd



Jag har en lite kluven inställning till växthus och växter som ska växa och drivas i konstgjorda miljöer. Självklart så drömmer jag om ett riktigt växthus i slottsparken där jag kunde driva upp sommarblommor under bra förhållanden och självklart skulle inte människor kunna odla alla spännande grönsaker mm.  om vi inte hade våra växthus här uppe i kalla Norden....antagligen är jag bara avundsjuk...

Men för mig är växter frihet, träd som får växa sig så stora som de vill, växter som får bre ut sig och föröka sig som de vill. Kanske att jag skulle blivit en naturmästare i stället för trädgårdsmästare.
Jag försöker dock låta mina växter i parken få de bästa tänkbara miljöer att växa i och jag tuktar endast de växter som ska fungera som strikta häckar mm.



Apropå instängdhet....den här grannen i huset bredvid verkar inte vilja synas....alls!

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Monika

Vad är det för växt han/hon har där i fönstret?



Härliga bilder som vanligt i din blog...

2009-09-13 @ 10:03:46
URL: http://icole8.wordpress.com
Postat av: Mariana

Det såg kul ut med fikonet, villken växtkraft men man tycker lite synd om det.

2009-09-13 @ 10:04:01
Postat av: billan

Växthuset är en bra plats till att odla mina chiliplantor och gurkor. Annars håller jag med dig om att växter i frihet är nått speciellt. Idag bjuder jag på spetemberläget hemma hos mig, vi har verkligen haft några fina dagar nu.

2009-09-13 @ 12:30:05
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Lilla B

Så där jämrans trångt är ingen höjdare - däremot är ett växthus, tillika lusthus/paradis en himmelsk byggnad. Att kunna sitta därinne medan regnet smattrar, inte frysa ett dugg bara känna hur gott det doftar av plantor och av jord är en lisa för både kropp och själ.

Håller med dig att växter ska kunna få växa som de är ämnade för - få bre ut sig som det är tänkt. Att man sen måste skära lite här och där tillhör ansningen. Men inne i växthuset är det compact living. (Säger jag som har en änglatrumpet som växer galet mycket).

2009-09-13 @ 14:26:17
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monika: Ingen aning vad de har ´´smyckat´´ sitt fönster med...någon annan som vet...jag är INTE bra på krukväxter.



Mariana: Lite frihetskänsla ändå när det bryter sig ut...



billan: Ska gå in ock kolla på din september.



Lilla B: Vet att du uppskattar ditt växthus och jag förstår...

2009-09-13 @ 15:24:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla Fruna

Monika: Det ser ut som gummiplanta, den är snabbväxande med liknande blad. Jag har en rödbladig variant.

2009-09-13 @ 15:40:32
Postat av: Monika

Monika tackar Lilla Fruna för "gummiplantan" och så önskar jag att jag kunde få en guidad blomstertur med slottsträdgårdsmästaren någon gång, det vore en höjdare!

2009-09-13 @ 19:21:51
URL: http://icole8.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0