Site Meter

Syrenbuddleja - Buddleja davidii



Syrenduddleja eller fjärilsbuske som den också kallas syns egentligen alldeles för lite i trädgårdarna kring Stockholm tycker jag. Visserligen trivs den bara upp till zon 2 eller 3 och det kanske är anledningen till att många inte vågar använda den. Får den en skyddad plats i full sol med bra dränering och näringsrik jord så förgyller den här busken trädgårdarna med sin blomning från juli och in i september då inte så många andra buskar blommar.

Skulle den frysa ner under vintern så klipper man bara ner de torra grenarna på våren så skjuter den nya skott och busken blommar igen samma sommar. Man kan kupa upp jord kring plantan på hösten för att förhindra köldskador.

Den härstammar från Centrala Kina och artnamnet davidii har den fått efter den franska botanisten och missionären Armand David.
Den kan bli 3 meter hög, blommar på årsskotten och blomklasarna kan ibland bli hela 30 cm långa. Blommorna är mycket välbesökta av fjärilar vilket också gör att den borde användas mer i dessa tider då antalet fjärilar minskar.

Kommande vecka kommer jag att köpa två syrenbuddlejor för att prova i slottsparken där vi har zon 3.

Några olika sortnamn:
  • Nanho Blue - Ljusblå och blir 1,5 till 2 meter
  • Ille de France - Violett
  • Nanho Purle - Violettröd, 1,5 till 2 meter hög.
  • Pink Delight - Rosa.
  • Royal Red - Purpurröd
  • White Profusion - Vit
  • Black Knight - Mörkviolett, zon 2-3.
  • Empire Blue - Violettblå med orange öga, zon 2.
  • Orchid Beauty - Ljust lavendblå, zon 2.
  • White Bouquet - Vit, zon 3.



Bild från Bergianska trädgården vecka 36....alla övriga bilder är från Visby vecka 34.


 
Google

Kommentarer
Postat av: Mariana

Har Black Knight, blomkolvarna är riktigt vackra på nära håll.

Ska flytta den när den blommat klart och håller tummarna att den överlever

2009-09-12 @ 18:58:54
Postat av: Yo

Ja, Buddlejan är verkligen odlingsvärd. Mina har frysit bort men nästa gång skall jag bädda gott till den, nära huset. Fjärlilarna blir riktigt groggy av den o deras fladdriga skygghet är som bortblåst. Härligt:) Yo

2009-09-12 @ 19:29:05
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Mariana: Vad bra..då vet jag att den sorten funkar hos oss. Hoppas att den klarar flytten också.



Yo: Spännande...fjärilarna blir tama alltså...

2009-09-13 @ 08:33:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Min granne har en underbar ljusrosa buddleja. I England i somras drällde det at buddlejor (lila) runt vägarna! Nu måste jag också skaffa mig en, både för min och fjärilarnas skull.

2009-09-13 @ 10:59:00
Postat av: Lillebeth

Hallå!!! Jag har Syrenbuddlejan i min trädgård zon 4. Visserligen fryser den ner nästan varje år, men kommer troget tillbaka ända nerifrån och hinner blomma fint. Den blir förstås aldrig så stor och ståtlig som hos dig, men den duger. Kul va! Att jag visste nåt!

2009-09-14 @ 09:25:51
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Belone

Har en liten buddleia jag planterade i fjol. Kan jag klippa ned den kraftigt efter vintern för att få den att förgrna sig mer? Finns det andra knep?

//Belone

2010-07-25 @ 19:49:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Belone: Var bor du någonstans? Bara i södra Sverige klarar den sig med att inte frysa ner. Hos mig i Stockholmsområdet måste jag klippa ner den helt varje vår och den hinner oftast växa till sig och blomma i augusti.

2010-07-25 @ 20:31:58
Postat av: Belone

I växtzon 1, gränsen till 2. Fikonet fryser ned helt, men inte buddleian.

2010-07-30 @ 15:22:04
Postat av: Liv

Planterade i sollentuna upphöjd rabatt bredvid persikoträdet... skall bli spännande att se om den överlevt!

fina bilder

2012-03-14 @ 16:37:33
Postat av: Monica M

Jag har 7 syrenbuddlejor av Ile de France och Black Knight i 3 olika rabatter. Nu (31 maj) har visar ingen av dem något livstecken. Finns det fortfarande chans att de kan dyka upp senare i juni? De var stora och fina förra sommaren och helt underbara med doft och fjärilar.

2012-05-31 @ 18:52:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0