Site Meter

Min bror och jag...på söders höjder.



 
12 november 2009
 
 
I nästan 27 år jobbade vi tillsammans, min bror och jag, i vårt familjeföretag och 1996 gick vi skilda vägar. Jag blev slottsträdgårdsmästare och min bror jobbade vidare med företaget några år i Roslagen där han bor.

Idag vandrade vi runt på söder för att minnas och besökte de platser där Stockholms stads vackraste trädgårdar ligger, de trädgårdar som vi vårdade under 1980-90 talet. Trädgårdarna ligger vid de gamla söderkåkarna som är kulturstämplade och som nog alltid kommer att klättra på bergen där uppe på Södermalm. Maria, Katarina och Sofia heter församlingarna och vi gick där idag och undrade hur vi orkade och hur vi hann med alla dessa gårdar.
Vi fikade på Bakverket på Bondegatan, gick i Vitabergsparken då solen bröt igenom den grå hinna som legat över stan så länge.

Vi pratade gamla minnen och skrattade gott åt många roliga händelser under åren på söder. Vi hade en mycket trevlig dag och bestämde att göra om vandringen i vår då trädgårdarna vaknar till liv igen.
Tack för en fin dag bror!
 




Kommentarer
Postat av: Monet

Vilket underbart inlägg. Nästan som Skorpan och Jonatan!



Härligt med syskon.

2009-11-12 @ 18:37:02
URL: http://sydfranskby.blogspot.com
Postat av: billan

Underbart, vilken lycka att ni har varandra!

I somras vandrade vi mycket i trakterna där, vi träffade till och med trädgårdsmästaren som ansvarade för skötseln nu för tiden. Ser fram emot er nästa vandring när trädgården vaknat till liv.



Tänkte föresten på dig idag, kom ihåg att du för ganska länge önskade gladlåtar till en cd du skulle bränna, idag kan du få en riktig glädjespridare hos mig. Jag har trallat och skuttat runt halva dagen till musiken:)

2009-11-12 @ 20:09:33
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com/
Postat av: Annika Christensen

Åhh Gubbickan ser jag i bakgrunden för visstg heter det så det där fiket???

Har bott på söder en period i mitt liv och det var inte så dumt må jag säga.

Ha det gott

Annika

2009-11-13 @ 09:06:05
URL: http://naturligatingblospot
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Monet: Visst! Bröderna Lejonhjerta...



billan: Ja det är fint att ses och att se våra gamla gårdar tillsammans. Din låt gillar jag verkligen!



Annika Christensen: Fåfängan är det du ser i bakgrunden. Visst är det något speciellt med söder!

2009-11-13 @ 09:09:17
Postat av: Gitte lindblom/Andrum

Härlig nostalgitripp ni måste haft.

Magnolian på Fjällgatan är min favorit.

Tulpanens hus ett kanonställe, håller med.

Har du någon bra kontakt på Bergianska Orangeriet?

Må väl.

MVH Gitte

2010-06-08 @ 16:40:26
URL: http://www.aloevera-gitte.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0