Site Meter

Från trädgård till tallrik

Ny serie i SVT om gröna fingrar och passionerad matlagning

Nu kommer äntligen ett program som kombinerar trädgårdspassion och matlagningskonst. I den här brittiska serien i sex delar får vi tips från paret Don om hur vi lagar hälsosam mat av egenproducerade råvaror.

 

Det engelska paret Sarah och Monty Don odlar alla grönsaker i sin trädgård i engelska Herefordshire, helt ekologiskt. De ger oss massor av tips om hur man kan sköta sin trädgård och laga enkel och näringsrik mat från ekologiska råvaror. Monty Don menar att vem som helst kan odla egna grönsaker, örter och frukter, det räcker med en fönsterlåda.

I det första avsnittet visar Sarah hur vi odlar rotfrukter som färskpotatis, morötter och palsternackor. Dessutom delar paret med sig av ett fantastiskt recept med palsternackspuré och närproducerad korv. 

Seriestart: SVT2 fredag 13 mars kl. 21.30: Från trädgård till tallrik (1:6)

Dagens andra låt

 


Kommentarer
Postat av: Karin A

Tack för tv-tipset! Det där ska jag absoluta se. :) Kul att läsa om dina trend-tankar också.



Ha en bra vecka!

2009-03-09 @ 20:37:22
URL: http://uteochinne.blogspot.com/
Postat av: HelenJ

Det här verkar iaf vara bättre än "Gula Boken" som vi har matats med de senaste veckorna. Kul om man kan få lite matnyttiga tips. =)

2009-03-09 @ 22:03:24
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: TrädgårdsTuristen

Kul med ett nytt trädgårdsprogram, det är alldeles för få! Håller med HelenJ och hoppas på att det här är en mer inspirerande serie än den om "Gula Boken" som mest verkade handla om "ifall man hade tillräckligt mycket skydd i trädgården".. Jag såg bara de två första. ..

2009-03-09 @ 22:59:07
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com
Postat av: Alt godt

Va kul! Du finn litt god mat inne hos meg og, men ikkje så modne tomatar... Dette er ei fin erstatning for Skavlan! :D

2009-03-09 @ 23:17:20
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: Azola

Tack för tipset, det behövs mer trädgårds-program!!

Själv platsar jag inte i "Gula boken! ;o)

Har precis förklarat krig mot sorkarna, nu har de små sötnosarna börjat gnaga av mina älskade rosor jag planterat. Den största av dem (rosbusken)inte sorken hi hi... köpte jag på loppis första året här ute, har inget namn på den...men nu har alltså sorken gått på även den! Grrr Ringde i panik till sambon igår som jobbar på Järnaffären i stan, så nu finns här dyr apparatur som släpper ljud ifrån sig. Undrar om det funkar? Håler tummarna!



Ps! Stones...jo man tackar, nu fick du mig att leta upp min äksklingslåt med dem...Angie!

2009-03-10 @ 11:12:43
Postat av: Azola

Ds! var snäll och skriv ett till L i håller åt mig...tank att man ska ha så bråttom då man skriver att man int ;o)

2009-03-10 @ 11:14:55
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Heh, jag gillade Gula Boken (Engelska Trädgårdar), det är litet av Melodifestivalen över det hela - det viktiga är inte bidraget utan spänningen över vem som kommer in. Och nu får jag ett tips om en mer matnyttig serie, hoppas den läggs upp på webbet också så att jag kan se den!

2009-03-10 @ 17:00:21
URL: http://indoorgardener.blogspot.com/
Postat av: Camellia

Monty är big här i England. Oerhört kunnig och oerhört tv-trevlig. Tyvärr missade jag serien när den gick här, men Monty har en förmåga att dyka upp i många olika trädgårdsprogram här. Ett tips för svenska trädgårdsentusiaster är BBCs hemsida, http://www.bbc.co.uk/gardenersworld/. Gardener's World är nog vad Gröna Rum tog sin inspiration från en gång i tiden. Monty är del av deras duktiga trädgårdsmästarteam – man kan se videoklipp direkt på hemsidan och förstås massor av texttips. Roligt att se alla (och nästan uteslutande negativa) kommentarer om det engelska gula boken-programmet. Här i England har boken en för oss svenskar otrolig status – att komma med där är väl ungefär som att bli invald i Svenska Akademien. Och för alla sugna engelska hemmaträdgårdsmästare som skulle vilja vara med, är det förstås spännande att se urvalsprocessen (själv tycker jag det är kul med titten över staketet, se hur andra har löst sina trädgårdar). Fast jag tycker det verkar jättekonstigt att svensk tv väljer att köpa in programmet – i Sverige blir det onekligen ett lite märkligt trädgårdsprogram.

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Ja nu provar vi ett nytt program.



HelenJ: Gula boken verkar inte ha funkat för oss svenskar. Lite för mycket tävling kanske...att forma sin trädgård för andra på något sätt, få den bedömd av en domare...



TrädgårdsTuristen: Tror säkert att det här blir bra.



Allt godt: Man blir hungrig av alla recept. Kanske att man kan lära sig lite av det nya programmet.



Azola: Aj..mitt första år i parken var det värsta sorkåret på 50 år sa bonden som är granne. De åt upp allt jag planterat. Jag förklarde krig och la karbid i sorkhålen och rökte ut de stackars liven...men de bara flyttade sig. Hoppas att du inte får för mycket problem med dem.



Parkettodlaren: Vilken tur att programmakarna inte bara har gnällspikar...



Camellia: Tack för länken, ska kolla på den. Gula boken funkade inte här som sagt...vi kanske inte är lika tävlingsinriktade här? Återkommer om det nya programmet senare.

2009-03-11 @ 15:56:44
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0