Site Meter

En svart 2:a för 10 000 kr.

1975 flyttade jag till Stockholm från lilla trygga Norrtälje i Roslagen. Vårt familjeföretag som sysslade med trädgårdsanläggning och trädgårdsskötsel hade alla uppdrag i Stockholm och vi pendlade de sju milen enkel resa varje dag i trånga bilar. Som tonåring blev man oerhört trött av resorna och dagarna blev långa.
Jag hade tidigt bestämt att när jag gjort lumpen skulle jag absolut flytta till Stockholm vilket jag egentligen drömt om sedan jag var barn.



För att få en lägenhet i ett bra område krävdes det lite kapital även för en hyresrätt. Året var 1975 och i Dagens Nyheter fanns mängder av annonser där man helt öppet sålde hyresrätter svart. Min far och jag tittade på två lägenheter i Bromma och jag fastnade för en 2:a på nedre botten med en liten uteplats. Det  var ett lugnt område nära stan. Vi tittade också på en lägenhet i Vällingby som revykungen Gösta Bernhard ägde och av honom skulle jag få köpa ett kontrakt men jag fick inte lov att ha mitt namn på dörren.....det skulle stå G. Bernhard.

Så det blev Bromma och jag minns när vi gjorde upp affären. Fastighetsägaren mötte oss i lägenheten och tog emot 10 000 kr som hyreskontraktet kostade, vilket motsvarar ungefär 50 000 kr idag. Pengarna hade jag lånat av mina föräldrar.

Annonserna i Dagens Nyheter stoppades senare och de öppet svarta affärerna blev inte längre öppna utan skedde på ett försiktigare sätt. Än idag säljs hyresrätter i Stockholm men nu måste man nog att ha de rätta kontakterna för att komma åt ett hyrekontrakt som man är villig att betala för. Husägarna vill ju inte ha Janne Josefsson efter sig.

För att i stället vara laglig (och det ska man ju...mitt olagliga köp 1975 är väl preskriberat nu) så köper man en bostadsrätt och om man vill bo centralt eller i närförort så kostar det många miljoner. För samma pris som en etta kostar centralt i Stockholm får man en hel gård inne i landet.

En etta på Birkagatan 34 kostar idag 2 350 000 kr.
En villa med 7 rum i Hedemora kostar 890 000 kr.

Kommentarer
Postat av: Johanna

ja bostadsmarknaden är en riktig snackis! helt tokigt dyrt är det på sina håll.

2009-03-15 @ 19:21:32
URL: http://meramest.blogspot.com
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hm, jo - och det är liknande förhållanden i Uppsala, även om priserna ligger en potens under Stockholm.

2009-03-15 @ 20:35:08
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johanna: Mm galna priser.



Parkettodlaren: Förstår att även Uppsalas priser ligger högt. Förresten...Sirius och Almtuna har gjort en bra säsong....

2009-03-15 @ 23:00:22
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lillebeth

Kul berättelse! Jag minns min första lägenhet i Stockholm. En etta på Birger Jarlsgatan. För den, för eget kontrakt) betalade jag 10.000 svart.Året var 1969.

2009-03-16 @ 09:40:05
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lillebeth: Tur att någon annan också gjort skumma affärer...var rädd att Janne Josefsson skulle kommentera.

I dagens penningvärde är det 77 000:- som du gav för din lägenhet.

2009-03-16 @ 19:02:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersi

Jag hade sån tur att jag blev uppringd som nybliven 18åring och tillfrågad om jag ville ha en etta i Enskede året var 1977. Den kostade 500:- i kvartalet och så en engångskostnad på 500:- till föreningen som man fick tillbaka när man flyttade. De som bodde i den ville ha 4000:- för varmvattenberedaren och något mer minns inte vad. Det var en bostadsförening, en form av andelsförening som inte får starta idag. Man var tvungen att stå i den interna kön för att komma ifråga och för att stå där var man tvungen att bli rekommenderad av två som redan bodde i föreningen. Min mamma är uppvuxen i föreningen och ställde mig i kön. Jag måste erkänna att jag inte hade så mycket koll utan blev mer än förvånad när erbjudandet kom. Ett erbjudande som det var omöjligt att tacka nej till. Nu är föreningen ombildad till bostadsrätt sedan ett antal år och lägenheten utökad så att det nu är en femma. Om det hade varit idag hade vi aldrig haft råd att köpa den det är ett som är säkert.

2009-03-16 @ 20:03:37
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0