Site Meter

Prunus serrulata ´Kanzan´




Egentligen är de här rosa japanska körsbärsträden lite för mycket rosa för min smak, men trots det så drar de alltid blickarna till sig... även från mig under maj månad då verkligen lyser i trädgårdarna.
De här bilderna är tagna på Brantingsgatan i Stockholm våren 2008.

Tidigare kallades ´Kanzan´ för ´Hizakura´. De blir ungefär 8-12 meter höga och är härdiga i zon 1-3 och är det prydnadskörsbär som klarar vårt klimat bäst. De har en vasformig krona och på våren är bladen till en början bronsfärgade. Bladen är stora, enkelsågade och får en gul till gulorange höstfärg.

Den blommar mycket rikt i maj (lite senare än andra prydnadskörsbär och klarar på så vis frostnätter) med 4-5 cm stora blommor som i knoppstadiet är röd och som utslagen purpurrosa.
Den är inte så noga med markförhållande men platsen bör bör vara solig.
Grundstammen är fågelbärsträd eller surkörsbär vilket gör att den inte blir så gammal. Den rena arten Prunus serrulata växter vild i Japan, Korea och Kina och kan där bli 25 meter hög.





Bilden med bladet här där man ser den långa bladspetsen är tagen av bloggaren Love, literature and gardening.


Register för Dagens växt
.

Kommentarer
Postat av: Camellia

Jag tycker likadant – de är för mycket, samtidigt är de så tidiga och man är helt utsvulten på färg att de då känns fantastiska. Själv tyckte jag dock att husen där på Brantinggatan inte alls passade – det ska vara en gammal viktoriansk tegelbyggnad i lite murrig, fog-sliten brunaktig nyans och vitmålade fönsterkarmar...och så dessa rosa skyar framför. Det är en häftig kombination London bjuder på.

Postat av: Kersi

Vi hade ett prydnadskörsbär utanför porten när jag flyttade hit för över 30 år sedan, Vet inte om det var just den här sorten. I alla fall sågades trädet ner när fasaden renoverades. Den växte upp igen och...en höst fick jag gnugga mig i ögonen. Tvivlade på mitt förstånd för prydnadsträdet bar plommon. Jag var tvungen att fråga grannen om det verkligen inte varit ett körsbärsträd där. Visst hade det varit det. Vi antar att det var ympat på ett plommonträd och att man sågat ner trädet under ympstället. Det nya trädet gav varje år en stor skörd med fantastiskt goda plommon. Nu är det också borta sedan några år jag saknar det mer än körsbärsträdet.

2009-03-12 @ 21:11:00
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Camellia: Du har helt rätt, färgen på husen gör att det blir fel här. Det du beskriver som bakgrund låter vackert men man kan också ha en mörl bakgrund som idegran eller något annat mörkt barrträd.



Kersti: Det var med all säkerhet körsbärsplommon som var grundstam, Prunus cerasifera. Förstår att du blev förvånad!

2009-03-12 @ 21:18:44
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lena

Vad den blommar överdådigt! När jag skulle lära mig denna växt på botanik-kursen vill jag minnas att kännetecknet var de otroligt långa spetsarna på bladen. Minns jag rätt månntro?

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Jag blev lite osäker där så jag letade och hittade detta:



´´Bladen är ganska mörkt gröna på sommaren, vitaktiga undertill, omvänt äggrunda med utstående trådspetsiga tänder´´.



Hjälper oss inte så mycket kanske, antar att du menade själva spetsen på bladet och inte på tänderna. När bladen slår ut i sommar ska jag lägga till närbilder på blad på flera av växterna jag har i Dagens växt.

2009-03-13 @ 07:56:09
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Oskar

Bladen är väldigt utdragna, samt tandade:)

2009-05-06 @ 18:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0