Site Meter

Föryngringsbeskärningen av syrenhäcken är klar



Så här vacker var vår stora syrenhäck sommaren 2004. Problemet var att den höll på att mörkna allt mer då de äldsta grenarna var som stora torra träd. Det fanns inget annat att göra än att utföra en radikal föryngringsbeskärning och jag valde att göra det i tre etapper för att det inte skulle bli ett så stort ingrepp  vid ett tillfälle i parken. Första tredjedelen föll 2005, nästa 2007 och i förra veckan satte jag motorsågen i den sista delen och nu är projektet slutfört. Jag beskär så att stubbarna blir ca 10 cm höga.

Det blev enorma mängder med ris som nu ligger i en enda gigantisk hög och som ska eldas i höst. Nu är det bara att vänta på att den 45 meter långa syrenhäcken ska växa till sig och bjuda på rik syrenblomning framöver. Rådjuren kommer som vanligt att göra den första uppbyggnadsbeskärningen genom att beta av den halvmeter höga första tillväxten.
De två första etapperna har vuxit till sig mycket bra.

Många tycker nog att man går för hårt fram när man beskär på det här sättet och att det är grymt att fälla en så starkt blommande häck. Visst kan man låta buskarna vara och låta denm sakta åldras för att sedan helt dö, men jag väljer här att låta den vackra häcken ska få en lång framtid i slottsparken. Man ska inte jämföra den här beskärningen med skövling eller stymping av träd. Det här är buskar som mår bra av att föryngras.

De som känner mig vet att jag är försiktig med beskärning av träd och att jag tycker om vilda och lite förvuxna trädgårdar men det finns en gräns för förfallet och till slut måste man ta till hårda tag för att behålla det man tycker om i trädgården.

Det är mycket viktigt att man inte lämnar för höga stubbar vilket kan få katastrofala följder för häcken då det blir stor risk att stubbarna torkar och dör. 5-15 cm ska stubbarna vara

Men kan man då inte bara ta några grenar i taget? I det här fallet är det omöjligt eftersom häcken var 6-7 meter bred och lika hög. Skulle jag ta några grenar mitt inne i detta snår skulle inte solen nå beskärningsplatsen för att sätta fart på tillväxten. Jag har sett ett ställe på Djurgården där man beskurit halva häcken så att ena delen av plantorna beskärs. Jag har också sett vad som händer sommaren efter. Då blir tillväxten mycket svag vid beskärningssnitten och i stället växer de gamla grenarna starkare.

Personligen tycker jag att en syrenhäck ska växa helt fritt och vilt tills den blir gammal och börjar ropa efter hjälp, då gör man en omstart som jag nu gjort och kommer då att växa mycket länge på sin plats. Det tar några år innan den får några meters höjd och börjar blomma.

Den här kraftiga beskärningen gäller bara för riktigt gamla och dåliga syrenhäckar. Har man yngre häckar kan man gallra bort de äldsta grenarna lite då och då.

Så här såg det ut året efter första beskärningen...


...och 3 år senare.


De två bilderna överst är tagna nu i år innan den sista delen av häcken föll. Längst bort i bild på den nedre bilden ser man den sista delen som nu är 10 cm hög...


Bild från förra veckan.

Kommentarer
Postat av: Hannele funderar

tja, så där gör inte jag, föryngrar kontinuerligt..

Vart 4:e gren vart fjärde år eller nåt sånt.

2009-07-20 @ 00:46:30
URL: http://hannelesparadis.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tja...nu pratar vi nog om helt olika slags syrenhäckar tror jag. Den här hundraåriga häcken var 6-7 meter bred och lika hög med grenar så växte liggande efter marken och med stammar som var upp till 15 cm i diameter. Skulle jag ta en gren då och då så skulle det sett mycket märkligt ut....i det här fallet fanns inget alternativ annat än den beskärning jag gjort och sådan här beskärning blir till 100% alltid bra när den växt till sig. Jag har gjort det många gånger i mitt långa trädgårdsliv och på så sätt räddat häckar från en för tidig död.

2009-07-20 @ 01:16:51
Postat av: The Intercontinental Gardener

Härlig rapport! Jag har en syrenhäck från 1935 vid mitt hus i Sverige, och den har nog aldrig blivit beskärd. Och nu är den just som du beskriver, minst 5 meter i alla riktningar och med nerfallande, tjocka stammar. Och jag våndas, den borde verkligen föryngras, men då är det helt bart mot vägen i några år... Svåra bestlut, dessa föryngringsbeskärningar, känslorna får lätt övertag från hjärnan.

Postat av: AnnaJay

Intressant läsning! Jag har liknande problem som The Intercontinental ovan- som den är nu utgör vår häck en skön, tjock avskärmare mot bilväg , och att vara utan den i flera år...hmmm.



Men jag har en annan fråga- hur gammal kan syrener bli egentligen? Är det samma plantor som stått sedan 19XX ? Eller är det rotskott som kommer och växer till sig medans andra delar dör, medan jag intet märker?



Tack för en superbra blogg!

/AnnaJAy

2009-07-21 @ 06:51:24
Postat av: Kalle

Min granne tvärs över landsvägen hade en 5+ meter hög syrenhäck ut mot vägen.

Jag föreslog motorsåg och att han skulle ge den en nystart enligt slottsträdgårdsmästarens recept.

Om blickar kunde döda skulle dessa rader aldrig blivit skrivna!

Nu är den kapad ca 2 meter och ser inte speciellt kul ut med kala spretande pinnar i toppen....

2009-07-21 @ 17:58:41
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

The Intercontinental Gardener: Ja det är inte helt lätt att avgöra hur man ska bete sig men i längden blir det bra med ett ordentligt ingrepp. Men visst kan man leva med en stor vacker och åldrande syrenhäck också.



AnnaJay: Jag tror att en syren kan bli i stort sett hur gammal som helst efter som de sätter rotskott och förökar sig på så sätt just som du skriver.



Kalle: Aj då...två meter låter inte kul. Har du semester fortfarande? Provar att ringa dig i morgon...ska till Roslagen på torsdag!

2009-07-21 @ 19:49:57
Postat av: Elisabeth

Tack så väldigt mycket för intressant läsning

2009-07-29 @ 07:01:57
Postat av: Sofie

Vilken årstid skall man kapa en ful syrenhäck, hösten eller våren?

2011-09-27 @ 23:01:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0