Site Meter

Årets ros 2009 - Ispahan

Rosen heter Ispahan och har röstats fram som årets vackraste ros av Projektgruppen Rosens dag.
Kan man annat än tycka att valet var mycket bra? En damascena-ros från 1832.



Ispahan, idag Esfahan är både en provins och stad i Iran, berömda för moskridéer, trädgårdar, rosor, persiska mattor och hantverk skriver Lars-Åke Gustavsson i ´´Rosor för Nordiska trädgårdar´´.

Det här är en krafigväxande buskros med mestadels upprätta huvudgrenar och bådböjda sidogrenar och den är en mycket frisk ros som sällan drabbas av svampsjukdomar. Den doftar starkt och gott. Ispahan är härdig och blommar från midsommar och större delen av juli.
Ursprunget är okänt men troligen en hybrid mellan en damascenerros och en gallicaros.




Bilderna är tagna i  Uppsala botaniska där jag vandrade runt i morse...det kommer tusentals bilder av andra rosor senare....

Dagens låt

.

Kommentarer
Postat av: Staffan H

Isfahan (även Esfahan) är en stad i Iran. Den har haft stor betydelse förr, men sedan Teheran tog över som huvudstad tappade den sin betydelse. En berömd moské finns i staden. Trädgårdar är staden inte berömd för, men det är däremot Shiraz.

2009-07-04 @ 14:49:23
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Staffan H: Tack...det visste jag inte!

2009-07-04 @ 21:31:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: billan

Bra val, fint att det blev en gammal ros! Och nu fick man lära sig lite igen ( denna gång av Staffan H...)

2009-07-05 @ 00:14:38
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: I Staffans blogg kan man lära sig mycket om allt möjligt och han bjuder på spännande bilder av Stockholm också.

2009-07-05 @ 08:41:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Min kolonigranne har Ispahan i sin lott och den är jättefin. Hon har dessutom besökt staden i Iran som ska vara fantastiskt vacker. Vad roligt att den vann, den fick min röst!

2009-07-05 @ 13:09:36
URL: http://kollitott.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Den fick min också!

2009-07-05 @ 20:47:58
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: afsane

Jag blev så glad när jag fick veta att rosen Isfahan har röstats som årets vackraste. Jag kände att jag har ett gemensamt intresse med svenska folket, jag är från Iran och denna blomma var min favorit när jag var barn, min mor lärde mig att plocka de vissnade blommorna och låta dem att torkas och sedan sy små kuddar av sammet och fylla dem med dem torkade blommorna som doftade härligt.

När efter många år i Sverige köpte jag ett hus med trädgård, som tur, stod en stor blommande Isfahan ros framför dörren full av blommor, barndoms minne väcktes och tårarna rann, kan man önska sig något mer?

Afsane

2011-06-08 @ 10:48:17
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Vad roligt att höra Afsane! Tänk att det fanns just en Isfahan på din tomt. Ja den är verkligen vacker. Ha en fin sommar och njut av din vackra ros!

2011-06-08 @ 17:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0