Site Meter

In i tropikerna...



Hur jag än försöker att tycka om det här mörka, isiga, snöiga och kalla landskapet som vi befinner oss i nu,  och som de flesta sjunger lovsånger om...så lyckas jag inte.
Vad gör man då? Jo man drar till tropikerna och till ett Medelhavsklimat för att tina upp en aning och för att inte glömma bort att det verkligen finns växter som frodas och blommar där ute i världen....och i Edvard Anderssons underbara växthus i Bergianska trädgården.

Det blev en stunds stilla vandring i grönskan och där t.o.m. jag kunde känna dofter av levande växter och jord.


Bougainvillea x buttiana


Afrikas blå lilja (Agapanthus praecox)


En rumsgran (Aruncaria heterophylla)


...och utanför befann sig fullmånen över mistlarna...

Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Eivor

Hej,

Är inte det en röd nejlika? Kamelian alltså.



Gott Nytt År - Eivor

2009-12-29 @ 17:26:56
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eivor: Visst är det en röd nejlika...blev lite förvirrad eftersom jag stirrat in i de röda kameliablommorna som finns just intill.

2009-12-29 @ 17:34:18
Postat av: Londongirl

Sköna bilder. :-)

2009-12-29 @ 18:00:46
URL: http://tankevagor.blogspot.comt
Postat av: Ramona K

Oj då... Lite klump i halsen fick jag. Det fanns en stor koloni av Agapanthus i min trädgård i Sydney. Mestadels den blå varianten men även några vita. På nivån ovanpå dem, på en liten klippa växte hibiscus samt bananträden som gav ätbara frukter. Vid ingången växte två julstjärna buskar (Euphorbia pulcherrima?), den ena röd och den andra gul, båda c a 3m höga. Ho Hum...Det var då. Men den nuvarande trädgården ser ut som ett julkort. Bättre än den skog av bruna pinnar vi hade innan snön kom.

2009-12-29 @ 19:54:59
Postat av: Arboarkticum

Just hemkommen från en vecka på Madeira kan man inte annat än känna igen sig i din skepsis till svensk vinter ;-) . Rekommenderar för övrigt den ön till alla som vill se araucaria heterophylla i 15-metersformat. Sanslösa snyggingar! Men visst är det tur att man kan få sig en dos mänskovänligt klimat då och då även hemmavid, i Bergianskas växthus, för överlevnadens skull...

2009-12-29 @ 21:56:18
URL: http://arboarkticum.blogspot.com
Postat av: Johanna

Vad annorlunda det ser ut där inne när det är mörkt ute. Jag var där i somras, grillade mig i solen, blundade o kände dofterna av medelhavet så jag låtsades att jag var i grekland istället...

2009-12-29 @ 23:25:53
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Londongirl: Tur att vi har Bergianska!



Ramona K: Ja tänk vad växter kan väcka minnen. Jag väljer nog de bruna pinnarna Ramona.



Arboarkticum: Förstår att Madeira är vackert...ön står på önskelistan.



Johanna: Det är intressant att följa årstiderna här inne och hur olika växter blommar. Nu var det inte så mycket som blommade i Medelhavsavdelningen men alltid lika skönt att befinna sig där inne ett tag, speciellt då det är svinkallt ute.

2009-12-30 @ 06:25:04
Postat av: Tyra

Underbart! Det är en riktig pärla, jag går dit en gång om året men det är alldeles för sällan. Jag önskar dej ett gott nytt trädgårdsår 2010!/ Tyra

2009-12-30 @ 09:09:13
URL: http://waxholm.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Tyra: Ett Gott Nytt trädgårdsår till dig också!

2009-12-30 @ 19:28:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0