Site Meter

Hur är det i slottsparken då?

Jorå....det är snart september och en lite vemodig tystnad ligger över parken. Inte ens en sparv eller kråka hörs, bara vinden som susar i träden och på håll bondens traktor. Tror att jag längtar till april...eller till Medelhavet.
J är sjuk och jag får göra några av hans sysslor också....som att byta någon lampa, sätta upp en tipspromenad åt gästerna eller plocka ner hans traktormotor i molekyler....bara för att se om jag kan sätta ihop delarna igen. Han säger att han inte läser bloggen så det blir en överraskning hur traktorn ser ut på måndag....
I trädgården så:
  • Har sallaten varit fin i år...kockarna är nöjda. Det är bara ruccolan som inte vill riktigt.
  • Clematisen ´Summer Snow´ blommar hysteriskt och växer galet.
  • De sena perennerna som strålrudbeckia, rosenflockel, ulleternell, kärleksört och brittsommarastrar blommar fint.
  • De perenner som jag klippt ner för en andra blomning blommar också fint. Mjölkklockan och nepetan t.ex. är vackra igen.
  • Jag klipper stamskott på lindarna i allén.
  • Åt ännu en sjukt god pesonallunch....tack Hasse som den här gången stod för jobbet.
  • Jag besprutar gångarna med Perstorp ogräsättika.
  • Blåser gångarna rena från löv och frön från träden.
  • Rensar ogräs.
  • Klipper gräs.
  • Fixar lite med sommarblommorna.
  • Binder upp tomatplantor mot slottsväggen. En Sungoldplanta är ungefär 4 meter hög och den slutar aldrig att växa verkar det som.
  • Just nu dricker jag kaffe och laddar för att jobba ganska sent ikväll eftersom jag ska övernatta i mitt rum på slottsområdet.
  • Tänker på att det blir tomt när en av mina bloggkompisar slutar blogga...
  • Tänker också att jag har varit dålig på att kommentera i andras bloggar på senaste tiden.
  • Och på kvällen hördes gästerna leka i parken...
Dagens låt
.

Kommentarer
Postat av: Eva

Vemodsblogg trots god lunch...



Jag har, i mitt lilla format, också god erfarenhet av årets sallad, som blivit otroligt fin, och ruccola som havererade innan den blev ätstor. Försökte med ruccola i växthuset och svepte in den stora krukan som en mumie, men icke! Små illistiga, feta gröna larver smög in och kalasade på bladen och använde dem även som toalett.

Jag läste i din blogg om att klippa ner nepeta och daggkåpa, mitt i förstablomningen så att säga, och gjorde så med nepetan, under svår vånda dock. Klarade inte av stympa daggkåpan, den var så praktfull och dolde dessutom effektivt de fula nederdelarna på elefant- och andra gräs i min gräsrabatt där daggkåpan är kantväxt. Resultat? Nepetan är strålande vacker igen och blommar för fullt medan daggkåpan är brungrön, halvvissen och trist!

"Den som lyder råd är vis", säger ett gammalt ordspråk - i år är jag alltså bara halvvis, nästa år kommer jag att vara helvis.



Hoppas att du får ihop traktorn...



Hälsningar

Eva

2009-08-27 @ 15:25:23
URL: http://skogseva.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Eva: Ja det är nog lite svårt med ruccolan...vet inte vad vi ska hitta på...

Vad kul att nepetan blommar fint hos dig också och du får väl testa att klippa ner hälften av daggkåpan nästa år. Jag jobbar vidare med traktorn...

2009-08-27 @ 19:36:14
Postat av: Yo

Visst är Clematisen ´Summer Snow´ något man verkligen kan rekommendera!

Härligt, när man jobbar på ett ställe där kocken är inspirerad av de omgivningar man jobbar med:)

A propos ogräsättika,så har jag legat på knä o rensat gräs o ogräs i grusgångar i regn, åska o solsken i veckor. Krattat bort gruset, lyft upp ogräset med hela rotsystemet o krattat tillbaka gruset. Har tänkt svarta asfaltstankar men hoppas det håller ett tag. Hade velat fyllt på med singel o packat det stenhårt. Det tar väl bara 3-4 veckor så sticker nya frösådder upp i gruset?! Men det som är borta, är borta:) Yo

2009-08-28 @ 11:24:46
Postat av: Alt godt

Har du rett sort ruccola? Eg har Diplotaxis tenuifolia, og den veks og veks år etter år utan å mukke. Treng ingen oppfølging anna enn å bli spist av. Eg har laga ein deilig ruccolapesto av den og, sjekk ut denne: http://altgodt.wordpress.com/2009/07/07/ruccolapesto/



Ruccola som skal såast om igjen kvart år har eg dårleg erfaring med, den blir det ikkje så mykje av.

2009-08-28 @ 14:07:22
URL: http://altgodt.wordpress.com
Postat av: Yo

Ja, den heter Sandsenap på svenska o är vildväxande, precis som italienarnas ruccola är. Vilt brukar vara starkväxande o inte kinkig alls:) Yo

2009-08-29 @ 11:12:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0