Site Meter

Våreufori

Fredagsvandring i slottsparken - vecka 14


Snödroppe


Vårstjärna - Chionodoxa

När jag låg där på alla fyra och försiktigt tog bort de mesta av löven i perennplanteringen vid slottet och fåglarna sjöng som aldrig förr, ledda av bofinken och sjön nedanför låg spegelblank och solen värmde redan på morgonen...då fylldes jag av fullständig våreufori. Hela vintern har jag kämpat på med alla möjliga typer av arbeten och så äntligen får jag vistas bland mina växter igen och det känns stort. 

Snödropparna är fortfarande dominerande i planteringarna men en violviva och lite krokus blommar också. Den lilla flocknävans blad var gröna när man avlägsnade de torra löven och hyacinter och påskliljor jobbar på för att senare gå i blom. Jag klipper ner alla perenner och vindjehortensian klipper jag till hälften ungefär.

På borgården lyckade en hel del av lejongapen övervintra under den förra vintern och jag provar även i år att klippa ner dem för att se om de även i år kan blomma om. 

Inne i slottet blev det födelsdagssång och jag fick blommor, vin och en mörk körsbärschoklad som heter ´´Young´´.....!

Trevlig Helg alla besökare!





Dagens Trädgårdsspaning
Dagen låt
Dagens dryck



Kommentarer
Postat av: bettankax

Härligt med vårkänslor! Ljuvliga bilder.

2009-04-03 @ 18:08:09
Postat av: Anna

Å, underbara bilder! Jag såg precis de första påskliljorna utslagna idag.

2009-04-03 @ 18:48:10
URL: http://sy.lugnagatan.net
Postat av: Annelie

Vilka UNDERBARA bilder.

Ha enskön helg Du med

2009-04-03 @ 19:00:32
Postat av: Staffan H

Tack för bildvisningen. Nu har jag suttit och njutit av vårblommorna och utsikten över vattnet. Härligt!



Ha en skön helg själv!

2009-04-03 @ 19:26:02
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: HelenJ

Eufori är rätta ordet! Jag har stått ute och krukat dahlior i ärmlös top ända till kl 7 på kvällen - helt fantastiskt!!!!

Härliga bilder - ha en bra helg!

2009-04-03 @ 20:07:43
URL: http://gronafunderingar.blogspot.com
Postat av: billan

Ahhh har du letat fram nyckeln och låst upp skåpet till dagens dryck?? :)

En riktig God Helg önskar jag dig med!

2009-04-03 @ 21:10:57
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Vilka stämningsfulla bilder. En perfekt vårdag här också. Lärkorna har sjungit för full hals hela dagen. Fick första myggbetten för en stund sedan då jag satt i soffan. Det blev en rejäl blodfläck när jag tog min revansch så den var nog rätt så hungrig. Ev släktingar tänker jag hålla på avstånd med lite whisky.

Trevlig helg

Ramona K

2009-04-03 @ 21:32:45
Postat av: Floralis

Hej!

Våreufori finns även hos mig trots att snön täcker hela min trädgård än... : )) TACK för alla tips, vackra bilder och visa ord som du delar med dig åt oss alla.

P.S. Det är manligt att sitta på ett seminarium om nävor... : )) D.S

Ha det gott och trevlig helg!

Anneli

2009-04-03 @ 23:12:30
URL: http://vitfloralis.blogspot.com
Postat av: Kersti

Grattis! Visst är det så att livsandarna så sakterliga återvänder med värmen och ljuset. Så efterlängtat. Ha en härlig helg i solen.

2009-04-04 @ 00:02:56
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0