Site Meter

Magnolia

15392-1862

Den här stjärnmagnolian - Magnolia stellata blommade så här vackert våren 2007 i Bergianska trädgården och då bestämde jag mig för att vi måste ha några i vår park. Två stycken planterades och efter den här vintern ser de mycket fina ut och jag hoppas att de ska blomma redan i år. Det lär ta ganska många år innan de bli så här kraftiga. Jag tycker bättre om Magnolia stellata än Magnolia soulangiana som väl är den vanligast planterade i landet. Nästa Magnolia som jag skulle vilja ha i parken är Magnolia sieboldii

15392-186315392-1861
Magnolia soulangiana - Praktmagolia i parken och till höger Magnolia kobus - Japansk Magnolia som nyplanterades förra året och blev ringbarkat av harar eller råddjur på sommaren. Jag gjorde en brygga av barken från en av trädets grenar i oktober för att den undre barken åter skulle få kontakt med den övre. Det kändes nästan lite hopplöst och jag vet inte om det kommer att lyckas men nu när jag försiktigt skrapade på en gren i kronan så var den vid liv men jag vet inte om bryggan orkar suga upp allt vatten som kronan kommer att behöva i maj. Några procents chans räknar jag dock med att trädet fortfarande har. Länk från oktober 2007.

Kommentarer
Postat av: Karin A

Stjärnmagnolia eller praktmagnolia - jag gillar dem båda! Fast den förra är ju något härdigare än den senare. Själv har jag "bara" en Magnolia sieboldii som inte har blommat ännu, samt frösådda stjärnmagnolior som började gro i fjol. Magnolia kobus är fin, liksom en del av de nya gula som kommit. Yellow bird t ex ser fantastisk ut. Själv önskar jag mig en flickmagnolia - någon av de lite mörkare varianterna...

2008-03-11 @ 22:37:26
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Spännande med frösådda stjärnmagnolior, du får berätta hur de utvecklar sig senare.

2008-03-11 @ 22:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0