Site Meter

Frågor om träd - 5

5. Detta träds blad darrar av rädsla för att bli tändsticksvirke. Jesus kors tros vara av detta virke.

Lätt idag va? Trodde nog att fler skulle tävla men det är kul att ha några som kommer att slåss om boken. Läs om tävlingen här

Svar på fråga 1: Ginkgo
Svar på fråga 2: En
Svar på fråga 3: Skogsalm

På söndag den 16 mars mellan kl 11-15 är det Krukväxternas dag i Edvard Anderssons växhus vid Bergianska trädgården. Trädgårdsmästare och botanister ger råd om rumsväxter. Entré 50 kr.

Nu kan man blogga direkt från Stockholms parker....se här.

Boktips för Malmöbor eller för trädintresserade på besök i stan.

15392-1869

Kommentarer
Postat av: Eivor

Svar på fråga 5 = asp.
(darra som ett asplöv :) )

Hälsn. Eivor

2008-03-11 @ 23:36:54
Postat av: Claus

Skippar livlinan och väljer Asp,Populus tremula L.

2008-03-12 @ 06:16:00
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Asp. Och jäklars vad rotskott de skickar upp!

2008-03-12 @ 06:30:01
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Lilla B

Jasså Kungsträdet var alm istället för ask. Så snopen jag blev :)
Det är bara att hacka i sig....

2008-03-12 @ 06:40:16
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Nej...fråga 3 var barkbrödet och kvarnhjulet.

2008-03-12 @ 07:08:29
Postat av: Fundera grönt

Ajdå, då har jag ju inte chans på alla rätt längre... Attans.
Men jag säger också Populus tremula, asp.
Och Ginkgo stavas väl med g (retas)

Vad gillar du boken Träd i Stockholm? Jag gillar den, köpte den i somras. Finns ingen riktig motsvarighet för Göteborg, men en pdf man kan skriva ut... som man får nöja sig med...

2008-03-12 @ 08:08:53
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Tack för att du läxar upp en analfabet!
Träd i Stockholm har jag bara skummat igenom men jag har redan hittat massor av träd som jag ska besöka när det blir vår och sommar.

2008-03-12 @ 08:16:55
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Såg just att i tidningen där jag skriver av frågorna har de stavat Ginko. Men Ginkgo är givetvis rätt.

2008-03-12 @ 08:21:47
Postat av: Lilla B

Va? Barkbröd från alm? Här finns goda (?) recept på barkbröd men med tall som ingrediens.
http://sydaby.eget.net/swe/bark.htm

Nu är jag allt en jädrans gnällmoster....
Envisheten personifierad.
Usch.

2008-03-12 @ 09:51:50
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Anna

Till och med JAG kan den där... :) Populus tremula.

2008-03-12 @ 10:02:25
Postat av: sericea

Fundera grönt o slottsträdgårdsmästaren - det finns ett häfte från Park o Natur om träd i Göteborg. Jag kan fixa den på pdf om nån är intresserad.

2008-03-12 @ 10:50:26
Postat av: Åsa!

Jahapp,en asp alltså. Jag är annars ganska obildad vad det gäller träd. Funderar på att plantera ett Valnötsträd i vår lilla villaträdgård. Kan det va nåt?

2008-03-12 @ 12:06:20
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hm, är inte aspen rätt vattenkrävande? Hur i hela friden skulle den kunna överleva i torra Palestina? Måhända är jag tråkig, men som kristen blir man ganska snart skeptiker; alla de bitar som sparats av Det Sanna Korset härstammar nämligen från olika träslag (skulle inte förvåna mig om det till och med finns reliker av plywood och spånskiva). Visserligen kan man göra fina teologiska tolkningar av detta, men det riktiga korset var nog gjort av skräpträ som sedan brändes eftersom det var så kontaminerat med straff och död.

Jupp, kristen och knappolog - en riktig partydödare :-) Hade inte kunnat lista ut asp bara på frågan - jag blandar bara ihop den med asken.

2008-03-12 @ 13:48:27
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Gunvor

Skräp att jag missade de tre första frågorna. Jag får bli en flitigare bloggläsare.
Svaret på fråga 4 är Asp, Populus tremula.
Värdväxt för en av europas största dagfjärilar - den fantastiskt vackra Limentis populi (aspfjäril)
GJ

2008-03-12 @ 15:30:39
Postat av: Fundera grönt

Ja, det är ju jättekul när det står exempel på var ett visst träd finns. Jag gillar den boken.
Sericea: Tack men det är nog det häftet jag menar. Har skrivit ut det på skolan!

2008-03-12 @ 18:57:04
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Sitter med en trög internetuppkoppling på jobbet ikväll. Frågor och svar i den här tävlingen verkar vara lite svajiga va?. Jag följer bara tidningens text men vi får forska om barkbröd och aspar i Palestina som även jag tyckte lät märkligt.
Sericea...jag är verkligen intresserad av pdf-filen.

2008-03-12 @ 19:58:07
Postat av: Gunvor

Jag ser att det var de fyra första frågorna jag missat. Mitt svar från igår, ASP, är alltså svaret på fråga fem.
Nu ska jag ta mig en funderare på fråga sex.

2008-03-13 @ 13:26:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0