Site Meter

Årets sådd av sommarblommor

Vi har som jag tidigare berättat ett blomsterrum i slottet med dålig belysning men med en växtlampa på 400 watt som ger hyfsat ljus för att driva upp de sommarblommor vi behöver. Hade jag ett växthus så skulle parken blomma som ingen annan park på sommaren...!
Det är ganska trångt i rummet i år då jag förökat mängder av pelargoner som ska planteras ut på borggården. Tidigare fanns endast lejongap i de långa planteringarna men nu fyller jag ut med röda pelargoner mer och mer för varje år, Tanken är att få en längre och stabilare blomning på borggården. Här gäller det också att få en massfärgeffekt och de röda pelargonerna lyser ju verkligen upp, de mer exklusiva sorterna passar inte här.

15392-1925
Jag vet att lejongapen här på borggården är vackra så här men de har långa perioder då de inte blommar lika fint. Men en hel del lejongap kommer att finnas kvar även i fortsättningen.

15392-1927

Nu har jag som sagt tagit massor av sticklingar som tar stor plats i blomsterrummet men det blir ändå lite plats åt lite uppdrivning av sommarblommor.
Jag har inte använt några nyheter utan kör med säkra kort som jag tycker om. Jag får testa spännande och annorlunda sorter ett annat år. Jag kommer även att direktså en del sommarblommor. De sorter som jag inte sått ännu är paradisblomster och rosenskära.

15392-1923
Salvia patens - Blåsalvia
  • Dockkrage
  • Daggsalvia ´Victoria´
  • Blomstertobak ´Grandiflora´
  • En Akleja som K köpte i Colorado och som heter ´Wild Red Columbine´.
  • En iris som köptes samtidigt - Iris missouriensis
  • Helioptrop ´Marine´
  • Blåsalvia som jag tagit frö av själv i höstas och de har grott mycket bra.
  • Astrar Callistephus chinensissom som ska användas till snittblommor
  • Lejongap
  • Rosenvial som jag tagit frö av och som börjar gro nu
  • Iris sibirica ´Perrys Blue´ som jag tagit frö av och som ännu inte grott.
  • Trädpion med frö från parken....inte grott!
  • Chili
15392-1924
Stanwell Perpetual

För de som följt med tidigare somrar vet att jag planterat ut sommarblommor i ´´Gravarna´´ som planteringarna kallas vid entrén men i höstas planterade jag den vackra rosen Stanwell Perpetual där och som jag alltid tjatar om och som jag lyckats bra med på andra platser i parken. De sitter där tillsammans med nepetan ´Walkers Low´ och ´Six Hills Giants´. Jag hoppas mycket på de planteringarna i år och jag kommer nog även att plantera i den vita blomstertobaken, daggsalvian och heliotropen där också.

Blogg.se har skjutit upp omläggningen av bloggarna till natten mot lördag....
.

Kommentarer
Postat av: den moderna munken

Ojojoj, jag måste komma dit och besöka i sommar :) !!!

2008-03-28 @ 09:18:37
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Anonym

Har blivit så inspirerad av dina inlägg om Stanwell Perpeutal så jag planterade den hemma, tidigt i höstas!. Tänkte addera just Nepeta eller möjligen lavendel nu i vår. Får man fråga varför du väljer båda sorterna av Nepeta? får du en längre blomning då?
Tack för en riktigt bra blogg som jag gärna och ofta läser!
/Ann-Christin

2008-03-28 @ 10:52:03
Postat av: Ulrika

När räknar du med att kunna sätta ut dina blomsterplantor? Jag tycker alltid att jag börjar för tidigt och har därför planerat att vänta med sådden av ettåringarna ännu två veckor till.
Har ni köksträdgård också? Brukar du dra upp grönsaksplantor? eller köper du färdiga i tråg.
Mitt val av sommarblommor blev i år nästan bara vita!!! Kan det möjligen ha att göra med en viss slottsträdgårdsmästare?...

2008-03-28 @ 12:07:17
Postat av: Azola

Det är så vackert där ute på din "arbetsplats" hade varit kul att se den någon gång! ;o)
Du får proppsa på till "ledningen" att du vill ha ett riktigt växthus, så du kan dra upp allt det du vill ha i fortsättningen ;o) Här nere i S-land har äntligen Påskens snö börjat smälta ...det har sett ut som rena vinterlandskapet några veckor nu. Hade börjat rensa och fixa i trädgården före Påsken men det hade man inte mycket för när all snö kom!
** Hoppas du får en härlig helg!** kram A

2008-03-28 @ 13:49:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

den moderna munken: Jag såg din kommentar på ´´Slottsträdgårdsmästare sökes´´.

Ann-Christin: Ska jag vara ärlig så fick jag inte ihop tillräckligt många Walkers Low och nu får jag en chans att jämföra sorterna i sommar. I höstas vann Walkers Low överlägset.

Ulrika: Knepigt det där men jag brukar börja så i månadsskiftet mars/april och det brukar funka. Plantorna sätter jag ut i månadsskiftet maj/juni men varning för järnnätterna första veckan i juni. Vi direktsår grönsaker i trädgårdslandet och då sår jag när körsbärsträden blommar.

Azola: Jag såg på TV hur man skottade fram fotbollsplanen i Norrköping för att kunna ha premiär på söndag. Ha en härlig helg du också!

2008-03-28 @ 15:48:14
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0