Site Meter

En dag på jobbet

Nedanför huset där jag bor i slottsparken blommar nu smultronschersminen tillsammans med Weigelan.
Den sena salladssådden i trädgårdslandet går sådär....läser man på fröpåsarna ska man inte så när jordtemperaturen är över 20 grader men eftersom vi vill ha salladen färdig senare så provade jag att så sent. Skillnanden mot att så tidigt är att salladen växer långsammare nu och ekbladssalladen ´Asterix´ grodde inte alls, den romerska ´Lobjoits Green Cos´ grodde i en av tre lådor, Sareptasenap  ´Osaka Purple´ växer sakta med sjuka blad...har tagit bort dem i två av tre lådor.
Den övriga salladen växer ganska bra och ser frisk ut. Än så länge syns ingen skillnad i lådorna med eller utan Rockdust.



Nu har jag klippt ner nepetan och jättedaggkåpan ner till marken för att de ska blomma senare i sommar och i höst. Den stackars mjölkklockan som just börjat blomma men fantastiska blommor gav jag mig på och klippte ner ungefär en tredjedel.....jag vet att de kommer att blomma om senare. Det är ju ingen vits att de blommar nu när bara jag ser dem. Om någon såg mitt blommande lass med nedklippta perenner på flaket skulle de tro att jag var galen. Skulle vi ha verksamhet igång under juli skulle jag självklart inte klippa ner annat än nepetan.


Nu blommar honungsrosen Lykkefund.


Jätteverbenan på borggården fröar av sig i gruset och jag har nu pillat upp massor av små plantor som jag placerat ut på olika platser. Grusgångar är en mycket bra barnkammare för växter som trivs i på den magra platsen när de gror. Senare vill de däremot ha bättre jord för att de ska kunna leva vidare.


Stjärnöga Osteospermum är en nyhet för oss i parken. Vi har den i år på trappan till huvudingången vid slottet. Den växer där tillsammans med bakopa och helichrysum och jag tycker att det är riktigt vackert.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0