Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Färg & design

15392-1460Stora slänten

Författare: Nori och Sandra Pope
Fotograf: Clive Nichols
Bokförlag: Natur och kultur
160 sidor
Utgivningsår: 1999
Sök boken på Antikvariat.net

Nori och Sandra Pope har gjort Hadspen Garden till ett vallfärdsmål för alla som intresserar sig för att skapa en trädgård med färg, så står det i inledningen av den här boken.
De skriver vidare - Den här boken handlar om varför vi arbetar med färg i trädgården och hur vi går till väga. Den handlar inte om att anlägga en trädgård utan om trädgårdsanläggning som ett uttrycksmedel. Vår trädgård avspeglar oss och hur vi samverkar med naturen.

Den här boken har jag haft mycket användning av när jag valt växter för t.ex. den stora slänten i slottsparken. Här komponerar man växter med känsla och skapar harmoniska planteringar. Ibland kan det vara nödvändigt eller intressant att bryta av harmonin med en i vanliga fall opassande färg för att locka fram lite spänning. Tyvärr tycker jag att det greppet utnyttjas lite väl mycket ibland, t.ex. när man läser alla dessa trädgårdstidskrifter där allt fler konstnärer ska forma trädgårdar. För min egen del trivs jag bäst när harmonin i färg och form får råda.

De olika kapitlen i boken:

  • Blått i dess renaste form finns i naturen.....
  • Grönt är färger för ursprung och överflöd.....
  • Gult är för buddhister en symbol för.......
  • Orange är kryddigt. Kanel, gurkmeja.......
  • Rött står för passion, makt och vitalitet......
  • Lila är en dov men praktfull färg som befinner.......
  • Rosa är behagligt, milt och kravlöst, vilsamt........
  • Persika är en fulländad färg........
  • Vitt är flourescerande på samma sätt som grått och......
Ur avsnittet om vitt kan man läsa:
I ett vitmålat rum fastnar blicken på minsta tänkbara avvikelser i form, färg och nyans. Minsta detalj framhävs i vita rum eller vita rabatter, så detaljer måste väljas med omsorg. Med kännedom om den vita färgens betydelse måste man vara ytterst medveten om effekten av minsta förändring.
De japanska trädgårdsmästarna hade en starkt utvecklad känsla för just detta när de utvecklade den klassiska japanska trädgården - en växt eller sten rätt placerad på en ljus grusyta får lika stor betydelse som ett skogsparti eller ett berglandskap.

Eller om rött:
Kraften och dramatiken hos rött kan nyttjas till att effektivt förändra ett utrymme. En strimma rött skapar blickfång, medan en större yta gör djupare intryck. Denna rena grundfärg gör sig bäst på nära håll eftersom den absorberar det mesta av ljuset och därmed släpper föga ifrån sig.
Röda blommor passar dåligt i en rabatt som ligger i skugga eller mörker, speciellt om bladverket runt omkring är mörkt. Därför är det ingen idé att använda rött om man vill skapa djup i rabatten. Bladverk i silver eller grått ger däremot intryck av ljus och får det röda att lysa som en rubin i silverinfattning.



Kommentarer
Postat av: Karin A

Jag har inte hört talas om boken tidigare men den verkar intressant. Jag tilltalas också av harmoni men funderar ofta på varför alla färger harmonierar så fint i naturen men inte i trädgården. Är det bara storleken (dvs att det är litet i trädgården jämfört med naturen?) som gör det? I naturen stör jag mig aldrig på kontraster...

2008-01-03 @ 10:01:53
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Hur mycket vi än försöker och hur konstnärligt eller harmonikst vi än anlägger i våra trädgårdar så lyckas vi aldrig skapa något så vackert och perfekt som den vilda naturen. Naturkraften är som en religon utan präster, biskopar eller påvar och det är illa att se hur människan förstör och rubbar ordningen i naturen.

2008-01-03 @ 18:51:58
Postat av: Sigveemmy

Hello! Very interesting and professional site.

2009-03-10 @ 11:28:15
URL: http://sigveemmy.20six.nl

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0