Site Meter

Bäver i Bromma

Det ser ut som bävrar också trivs i Bromma. Den sjö som man ser från mitt fönster är Ulvsundasjön och som har föbindelse med allt annat vatten kring Stockholm. En bit härifrån har bävrar slagit sig ner...nästan mitt i stan! Idag när jag fotade Johannelunds koloniområde såg jag två stora aspar som var fällda ut mot sjön. Jag gick fram och såg att de fällts av bävrar. Så oerhört skickligt att få träden fällda så fint. Man kanske borde gå dit i skymningen för att försöka se de skygga djuren.

15392-1687
15392-1764
15392-1686


Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Cooooooooolt! Vi har uttrar i Fyrisån - ganska häftigt det med. Det är enklast att få titta på dem om man vandrar ner till Kvarnfallet 15.00 på Julafton, då är nämligen hela stan tyst och de vågar sig fram i det fria.

2008-02-01 @ 16:31:42
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Parkettodlaren: Jag har läst om era uttrar...de är ju kul att se på. De här kompisarna befinner sig en bit från bebyggelse och det är inte mycket folk där...en och annan vandrare ibland, så de kan nog avverka i lugn och ro.

2008-02-01 @ 16:41:11
Postat av: Ulrika

Var upp och paddlade i trakten av Junsele i Ångermanland en midsommar. Då kom vi riktigt nära bävrar och det var alldeles speciellt att se dessa djur. Fantastiskt att kunna se dem så nära en stor stad ändå. Hoppas att de får vara kvar och att inte ngn stör sig på dem.

2008-02-01 @ 18:18:05
Postat av: Åsa

Gisses, dom hade vi behövt när vi fällde våran Sälg här i trädgården i höstas! Nu har vi ju inga bävrar på Gotland, är det bra eller dåligt måntro?
Rådjur har ju nån smartskalle planterat in, är nog bara en tidsfråga innan de gör besök i min trädgård, grannarna har skådat dom i skogen här alldeles nära... Jag bävar:-)

2008-02-01 @ 19:01:18
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Ja jag hoppas också att de blir kvar...bara de inte fäller alla träd efter stränderna.

Åsa: Hade ingen aning om att ni har rådjur på Gotland nu. Tror inte att det är så bra. Man kanske kunde dressera bävrar och använda dem som trädfällare...

2008-02-01 @ 19:18:22
Postat av: sericea

häftigt! ett koppel med bävrar slår vilken röjsåg som helst! :o)
hur planterar man in rådjur, har dom inte simmat över eller nåt sånt? eller är det för långt? dom kanske flög? vandrade över isen... :o)

2008-02-01 @ 20:22:10
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Vid Flaten finns det också bävrar. Man kan se spåren när man går runt sjön. Alldeles nära kolonistugorna har de fällt ett antal träd.

2008-02-02 @ 15:40:39
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Åsa

Det är jägare som har planterat in rådjuren på Gotland. Debatten har varit riktigt het, mest har det handlat om alla trafikolyckor som blivit, men kan tänka mig tongångarna när tulpanerna blir uppätna... Suck!

2008-02-03 @ 18:24:18
Postat av: sericea

får man plantera in djur hur som helst? gotland är ju inte direkt deras naturliga miljö om dom inte kunnat ta sig dit självmant, då borde dom ju inte placeras ut för skojs skull.

2008-02-03 @ 18:29:41
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Fredrik Persson

Kul att naturen börjar komma tillbaka, bara det inte blire en "plåga"

//Fredrik

2008-02-03 @ 20:18:52
URL: http://perra.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0