Site Meter

Omaha - akt 1



Jag blir inte riktigt klok på Omaha. Vid första lyssningen blev jag en aning besviken. Jag hade ju hört Hitza Hitz på radio och Spike, Din tid är ute och Lär dej älska mörkret på unplugged-konserten. Spike är en liten rolig historia om en hund och de andra är tre riktigt bra Uffe-låtar som fastnar direkt. Men på de övriga tyckte jag bättre om titlarna än om själva låtarna. Men...vid andra lyssningen...och tredje så växte det här albumet och jag började känna mig trygg med Omaha.

Den gått i bilen ett tag nu och jag har kommit på var osäkerheten ligger. På vissa låtar kan jag känna den där lyckan att få ta del av ny musik av Lundell men det finns egentligen inget spår som jag svimmar av., som kryper under skinnet....eller där håret på armarna reser sig. Det finns ingen låt som kan tänkas hamna på en top-20 lista med Uffe-låtar.

Din tid är ute blir Omahas stora och Lär dig älska mörkret, Butiken, Omaha, Under natten regn  är riktigt bra och det finns några till som är bra....men bara bra.
Jag läste intervjun om den mycket besvärliga inspelningen som höll på att stjälpa hela Omahaprojektet och att han om en månad ska ge ut en ny version av Omaha (akt 2)  som är mer avskalad och mindre präglad av Kjell Andersson. Ska bli intressant att jämföra dessa olika versioner. Många svär och tycker att han ruinerar sina skivköpare när han nu ger ut ännu en Omaha....på den mer avskalade versionen kommer dessutom några nya låtar att ingå.....och alla Uffe-älskare måste alltså köpa även detta album. 
Det man kan säga om Omaha är att den är lättlyssnad och att låtarna är mycket varierande. Mycket mer tillgänglig än det förra albumet Lazarus som var ganska tuff och rå på sina håll...men med några riktiga guldkorn, något som saknas här. Vi har ju ganska stora krav på vår nationalrockpoet.....

  • 1. Omaha - En ganska tuff, halvruffig låt i Lazarus-anda. Gillar den....en perfekt live-låt och jag kan nästan se och höra den på Globen nästa år i mars.  En helt given öppningslåt på Omaha-vårkonserterna ´´Jag har sett nog av det här regnet nu. Jag känner hur det här hjärtat stänger nu´´. En låt som växer för varje lyssning. 
  • 2. Butiken - En stark låt som man tar till sig direkt. Ännu en gång en fundering över livet. ´´Stäng igen butiken, lägg myrra på ditt rökfat. Byt jobb och be en bön för vad du har kvar och börja om en gång till´´.
  • 3. Hitza Hitz - Det hittigaste låten sedan Vitt regn. Borde sälja bra som singel och jag har hört den på radio många gånger redan. Tycker om den, en glad känsla i den...en frihetslåt....han packar och ger sig av mot Frankrike. Vad sägs om de här rimmen ´´jag känner hur frågorna bits, Men jag minns det inte längre nere i Biarritz...Hitza Hitz....´´
  • 4. Lär dig älska mörkret - Mmm jag är svag för den berättande Ulf Lundell. Man får följa flytten från Stockholm till Österlen. Här känner man rotlösheten men även kärleken till hans gård även om mörkret i november alldeles säkert spökar....´´Sexti snart, min vän. Lär dig älska mörkret för ni ska umgår mycket sen´´. Fin meldodi och en Uffelåt som kommer att höras mycket i Bromma och i min Peugeot.
  • 5. Lilla kärleken - Ja vad ska man säga? Uffe är lycklig när han skriver sånt här....en mycket enkel liten kärlekssång. Påminner i känslan om ´´Vacker pärla´´ 
  • 6. Underbar morgon - Den första textraden har nog fått många att fundera.....är det slut mellan Uffe och Ulrika? ´´Hon tog tåget upp till stan igen´´  I en intervju vill han inte berätta om deras relation. Ännu en text om längtan och sökandet i livet. ´´En gammal kvinna sa: All tid du längtar är förorad tid. En gammal man sa: Det finns inga kvinnor sök själens frid´´ .  En låt som trots allt känns vårigt glad och passar en tidig aprilmorgon i bilen på väg mot slottsparken...
  • 7. Rik man - Passar säkert live.
  • 8. Pissväderspolska - Här är det äkta folkmusik som gäller....en allt annat än positiv låt men ändå kul. Det är så annorlunda att jag gillar det....med ett leende...
  • 9. Spike - Hörde den på konserten på Cirkus och gjorde mig glad då med all sin enkelhet. Handlar om en hund som alltid gjorde honom glad och jag vet inte i hur många låtar på Omaha som han nämner hund i texterna. ´´En gång på Gärdet så satte han på några fina damers tikar, då sa dom som så: Ta bort den där rackarn! En skam för vår stad! ....Den hunden gjorde mig alltid glad´´ ....och den här låten gör mig alltid glad...
  • 10. Under natten regn - En av favoriterna med vacker text, en stilla lugn ballad. Riktigt bra Lundell-låt. ´´Första vackra vårdan, ängen som en säng. Mot kvällen mulnande från väster. Under natten regn´´.  
  • 11. Din tid är ute - Det här albumets bästa låt som jag föll för direkt när jag hörde den under konserten på Cirkus. ´´Ni vet båda vad det var ni höll så kärt och måste se förvinna som försändelser in i tiden´´ 
  • 12. På ett vallmofält - Lite country...om längtan efter trygghet och ett hem. Ingen låt som går till Uffe-historien. ´´Jag ska hitta en kvinna som är lugn och stark´´  den textraden kan nog många män skriva under på... ´´Man vill göra ett avtryck men varför och för vem? Det enda jag velat här är att hitta ett hem´´.
  • 13. Innan 20 på 19 - Det var den här låten som Uffe berättade om i en intervju att han vill göra mycket mer avskalad på ´´sin egen´´ Omaha som snart kommer. Han tycker att Kjell Andersson har lagt på för mycket och jag kan hålla med om att det blir lite väl mycket i slutet av den 8.40 långa låten. ´´Det är någon gammal synt som ligger och ylar hela tiden´´ säger Uffe och jag håller fullständigt med att den är vidrig. Annars är det här ännu ett spår som växer ju mer jag hör den. Ska bli mycket intressant att höra hur Uffe egentligen ville ha den.
  • 14. Tillbaka till världen - En bluesig historia som borde stannat hemma i lådan.
  • 15. Koltrastsången - Nu vet jag inte riktigt hur han tänker. Visst vet jag att han är intresserad av fåglar och koltrastens sång är väl det vackraste ljud man kan tänkas höra. Men musikaliskt känns det nästan som ett skämt....men visst är orden vackra. ´´Det är inte lätt att lägga sig mellan hägg och syren. Jag kan se hela världen om jag kliver upp på en sten. Säj, minns du den gången när vi satt i parken och hörde koltrastsången. Så här är det: Ingen är fången som förstår att njuta av den sången´´.
Tack Uffe...nu väntar vi på akt 2, på Omaha 2.

24 recensioner av Omaha

.

Kommentarer
Postat av: billan

Lazarus har jag lyssnat mycket på.Jag tror som jag tidigare sagt att det finns en Uffe för varje sinnesstämning och Lazarus tex Tyst farväl blev stark för mig pga jag miste min far i den vevan.Är fortfarande lite osäker på Omaha, men det växer helt klart. Lättast att hitta hem i Din tid är ute och Lär dig älska mörkret. Koltrasten är svår.

Även jag ser fram emot akt 2.

En bra och lagom hård arbetsvecka önskar jag Dig.

2008-12-07 @ 21:42:29
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Minns att du berättade om Tyst farväl och där kommer man verkligen nära hans tankar om hans far. Ha en bra vecka du också.

2008-12-08 @ 18:22:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0