Site Meter

Doftschersmin - Philadelphus coronarius

19 juni 2019 i Traneberg
 
 


Doftschersminen är en av de allra vackraste prydnadsbuskar med en doft som är bedövande härlig och när schersminerna blommar runt midsommar så regerar de verkligen i trädgårdarna. De blommar i slutet av juni då de flesta prydnadsbuskar blommat färdigt.
De växer vilda i Italien och Kaukasus och är härdiga upp till zon 5 hos oss.
De blir upp till 3 meter höga och är stramt upprättväxande med hängande sidogrenar. Blommorna är enkla och gräddvita och ca. 3 cm stora.
Schersminer trivs i soliga eller halvskuggiga lägen i medeltunga jordar. Passar både som solitär och i grupper eller häckar.
De kan ibland drabbas hårt av bladlöss men brukar annars inte råka ut för andra problem.
Ett stort problem genom åren har varit att det i plantskolor sålts schersminer som inte doftar. En förklaring kan vara att den äkta arten, omedvetet eller ej, ersatts med liknande hybrider som varit lättare att föröka. Nu har det kommit en namnsort som heter ´´Finn´´  och som garanterat doftar.
En annan sort är ´Aureus´ (guldschersmin) som är gulbladig och klarar zon 6.
 
Beskärning
Att beskära en schersmin kan vara lite besvärligt på grund av växtsättet med de långa ganska kala grenar. Den bör gallras regelbundet för att inte bli kal nedtill men man bör akta sig för en total föryngringsbeskärning ner till marken. Den svarar då mycket starkt med en skog av spöliknande skott. Den enda beskärning man behöver göra är att gallra, ta bort de äldsta grenarna för att spara nyare grenar som kommer från marken. Det är svårt att sänka höjden på schersminer men i vissa fall går det att hålla ner en storväxt buske något men man måste då alltid hitta avledande grenar att beskära över.
 
Sinnenas trädgård 2 juli 2017
 

Bilden är från Johannelunds koloniområde sommaren 2008Bilden är från Johannelunds koloniområde sommaren 2008


Google

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag planterade två exemplar vid min sommarstuga för en 2-3 år sen. I somras hade de växt till sig blommade så otroligt vackert, men var till min stora besvikelse fullständigt doftlösa. De kändes då nästan som "plastblommor". Tyvärr hade jag inget kvitto kvar och kom inte ihåg i vilken plantskola jag köpt dem. Tack för informationen om "Finn".

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Så tråkigt...en av anledningarna till att man skaffar en doftschesmin är ju just för doftens skull. Jag skulle absolut byta ut dina mot Finn.

2008-12-28 @ 11:33:37
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Katarina

Å, vad jag längtar till sommaren när jag ser dina bilder. Schersmin är en riktig favorit ända sen jag var liten.

2008-12-28 @ 14:53:37
Postat av: Katarina (Roses and stuff)

Åh, så vackert! Mina svärföräldrar hade en stor doftschersmin i sin trädgård - så vacker och med en bedövande doft.

Katarina

2008-12-28 @ 15:56:29
URL: http://rosorochris.blogspot.com/
Postat av: Kersti

Jag gjorde som Lena, planterade en här bakom huset som tagit sig bra men inte luktar ett dugg. Snopet. På torpet har vi en gammal som är enorm. Vi har gallrat ur och ställt en hammock där så att man sitter i den. Det är ljuvligt när den blommar. helt omgiven av doft och vackra blommor. Nu i vår ska jag köpa en Finn och sätta här i stan så att jag kan sitta på bänken bakom huset och lukta som en Fredinand. Tack för tipset.

2008-12-28 @ 20:20:39
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Visst längtar vi...men först måste vi längta till våren innan vi börjar längta till schersminblomningen...som infaller då det vänder igen och blir mörkare...herregud..!



Katarina (Roses and stuff): Alla borde ha en doftschersmin i sina trädgårdar...



Kersti: Aj aj...bara att handla Finn i vår...

2008-12-28 @ 22:32:53
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anna

har precis planterat en doftschersmin. efter att ha läst informationen om "doftlöshet" rusade jag ut i trädgården, för att till min lycka upptäcka att jag köpt en Finn E-planta. Här ska doftas!!



Hur länge dröjer det till den blommar tror ni?Plantan är nu ca 40 cm.

2009-05-31 @ 10:20:31
Postat av: Elisabeth

Härligt att hitta info om denna växt som jag också har i min trädgård. Jag planterade den förra året och nu undrar jag NÄR jag bör beskära för att få en tät buske (insynsskydd). Den har ju inga "gammla" grenar ännu, men om den skall bli tät och tåla ständig vind behöver jag kanske beskära varje år eller?

Hur göra när man är amatör? Tacksam för hjälp.

Hälsningar

Elisabeth

2009-07-29 @ 06:37:28
Postat av: anne-lie

Vad kul att se denna fina buske.Jag har nämligen en sådan i mitt trädgård och trodde först att det var en vanlig jasminebuske men tyckte inte att blommorna var lika. Kul att få ett namn på den,mindre kul med all lus. Den doftat iallfall underbart.

2009-07-29 @ 07:29:07
URL: http://anneliegotland.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Lycka till med din schersmin Anna. Den blommar nog nästa år om det kanske inte redan i år kom någon enstaka blomma...



Elisabeth: Vet inte riktigt hur din planta ser ut men de brukar vara beskurna på plantskolan så du ska inte behöva göra någon beskärning nu. Låt den bara växa och håll öppen jord kring plantan och gödsla med brunnen kogödsel vår och höst.



anne-lie: Ja ibland kan de drabbas av riktiga lusangrepp men annars är det en fantastisk buske.

2009-07-31 @ 07:32:36
Postat av: Elisabeth

Tusen tack för svar, nu känner jag mig lugnare.

Ha en fortsatt trevlig sommar och höst.



Hälsningar

Elisabeth

2009-08-24 @ 12:04:29
Postat av: Birgitta E.

Hej! Skrev för någon vecka sedan i annat ärende (nepeta)och nu är jag på namnjakt igen...:): Jag har alltid njutit (o fått lite huvudvärk...) av våra 3 helt olika sorters schersminer, som fanns i vår trädgård redan vid vår inflytt för 25 år sedan.Vi har en plantskolebok från samma tid och via den försöker jag (först nu) komma på vad våra schersminer heter. Den första har börjat blomma nu, med - som jag tycker - cremvita, enkla blommor. Doften är mycket stark,och därför funderar jag över om det just är en doftschersmin. Men, nu är jag petig...vad menar du med gräddvita blommor? För på bilden är blommorna kritvita:)...Ja, man kan verkligen säga att jag snöat in lite nu - får kanske bara forsätta att googla, så hittar jag kanske en bild som stämmer:)Det blir kanske också lättare när jag har de andra kommande att jämföra med - men har ju för mig att de också doftar.. Tack för mig och SKÖN SOMMAR!

2010-06-16 @ 23:05:52
Postat av: Birgitta E.

Hej igen! Måste bara meddela att jag i sena natten ändå nog "fick ihop" mina sorter. Och eftersom jag, utan att veta om att en sådan schersmin fanns, alltid tyckt att ovannämnda s. hade en härlig doft av smultron, så har jag via forsatt sökande kommit på att det kanske bl a är just en Ph. lemoine/Mont blanc jag har. Trots att det i min plantskolebok står att den ha kritvita blommor;( Ja, man kanske bara ska njuta, men de känns mer som riktiga vänner, när man har namnet på dem:). Tack för den här möjligheten till feed back, men nu är jag nog alla s:a på spåret...

2010-06-17 @ 11:29:05
Postat av: Kerstin

Länkat till den här underbara sidan i min blogg!

2010-07-10 @ 08:42:49
URL: http://kailiyinyang.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kerstin: Trevligt!

2010-07-11 @ 07:56:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lou-Lou

Vill tipsa om att det går utmärkt att ta skott från äldre doftande buskar. Man knipsar av några toppskott, sätter i kruka med platspåse över och efter några veckor har de rotat sig. Jag har gjort detta under två somrar och har nu ett antal små doftschersminer i min trädgård. Moderplantan finns på en ö i stockholms skärgård och är över 70 år gammal. Den har en underbar doft och går säkert inte att köpa idag så det känns extra roligt att ha lyckats.

2010-10-03 @ 17:46:46
Postat av: doreen

Hej Hasse !

Jag undrar hur hög buske man kan köpa och var?

När ska man sätta den?

Detta är en sann favorit . I love it!

Thänx

2011-02-26 @ 10:59:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Du kan plantera den under hela växtsäsongen eftersom alla planter numera är krukodlade. Jag tycker att det är bäst att plantera på vår/försommar så att den hinner etablera sig ordentligt innan hösten. Vet inte hur stora buskar man kan köpa nu men de brukar inte vara stå stora i plantskolorna, 1 meter kanske. Stressa inte Doreen...man måste ju ha tålamod med växter och trädgårdar. Lycka till!

2011-02-26 @ 11:10:59
Postat av: Carina

Vi har tre doftschersminer (Philadelphus coronarius) på vår gård och den ser inte ut att ha några knoppar alls. Om jag inte kommer helt fel ihåg blommade den inte ifjol heller. Är det vanligt att de inte blommar alls? Vad ska man göra åt det? Buskarna blev planterade år 2006.

2011-06-09 @ 22:41:14
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Carina: Vet att det tidigare har sålts doftschersminer helt utan doft men jag har inte hört om buskar som inte vill blomma. Låter inte kul. En säker sort är ju ´´Finn´´. Hoppas att det löser sig för dig!

2011-06-09 @ 22:57:35
Postat av: Björn

Har samma problem som Carin ovan, har en Philadelphus coronarius som blev planterad 2008.

Den har inte blommat alls, ser inte tillstymmelsen till knoppar i år heller :(

2011-06-10 @ 21:29:25
Postat av: Helena

Hej!

Har en schersmin som doftar ljuvligt. Tyvärr står den tillsammans med två andra buskar och husets förra ägare har väl inte varit så flitiga med trädgården så alltihops i det hörnet av trädgården där den står ser väldigt slarvigt ut. Jag vet inte när den planterades eller hur gammal den är, huset är 100 år så det är en gammal trädgård även om det tyvärr inte finns kvar så många gamla buskar och träd. Jag skulle vilja klippa bort övriga buskar och satsa på schersminen och ge den plats så att den syns ordentligt. Den sticker dock upp som en smal gren ovanför de andra buskarna, jag skulle vilja få den mera jämn. Är den känslig för beskärning?



Mvh

Helena

2011-07-06 @ 13:33:56
Postat av: Christer

Hej!

Köpte en doftschersmin för några veckor sedan och satte den i planteringsjord och vattnade rikligt. Upptäckte efter några dagar att det fanns svarta bladlöss på. Sprutade då på bladlössmedel men det hjälpte föga varför jag sedan stängte såpvatten på den. Efter några dagar började växten att "krokna" och löv föll delvis av. Idag ser den död ut. Plantan står fortfarande i väldigt blöt lanteringsjord i trekvartsskugga. Kan den ha dött av att det var alldeles för fuktigt i jorden-Dessutom slutar utloppet av ett stuprör intill. Skall jag kanske gå tillbaka till köpstället?

Tack för råd.

2011-07-10 @ 21:49:55
Postat av: Hans

Tack, nu förstår jag skillnaden då doften saknas.

2011-07-16 @ 12:48:28
Postat av: Lena

Hej, när är det lämpligt att flytta en buske?

2011-07-16 @ 12:50:12
Postat av: Linnea

Den som doftar allra godast är sorten 'Mont Blanc' som har en kraftig doft av smultron.

2013-02-05 @ 14:24:55
Postat av: Carina

Hej!
Vi planterade schersmin i höstas, grävde ur och fyllde på med ny jord osv. Nu ser de rätt "döda" ut..(den 30/4) när kan man förvänta sig att det börjar komma gröna blad? Det är torra pinnar just nu.. har de dött eller ska vi vänta på att det kommer nya grenar, hur länge i så fall? Hoppas de överlevt vintern... Mvh Carina

2015-04-30 @ 20:08:13
Postat av: Hans Wester

Carina - scherminer grönskar sent, så håll ut. Men det kan vara så att buskten kommer att bryta med nya skott under de torra grenarna. Här stockholmstrakten har vi haft en torr vår, så vattna om det är torrt hos er också!

2015-04-30 @ 21:04:25
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0