Site Meter

Omblommande perenner




Trots allt regn och alldeles för lite sol så har flera av mina nedklippta perenner börja blomma om igen. Mjölkklockan (Campanula lactiflora ´Loddon Anne´) blommar alltid om och likaså nepetan som dock inte mår så bra av allt regn, jättedaggkåpan (Alchemilla mollis) däremot kan man misslyckas med men den har även i år börjat blomma om nu.
Om nävorna ska blomma om så måste september bli solig och varm. Den spanska nävan blommar dock oavbrutet.

Matchen mellan de två nepetasorterna går vidare...ska fota dem i morgon och lägga in bilderna här. Matchen som svängde och där ´Six Hills Giants´ vinner i längden. Om det är en regnig sommar så faller ´Walker´s Low´ platt till marken medan den glesare ´Six Hills Giants´ står stadigt. I morgon utser jag vinnaren.....

Walkers Low är för tät och blomrik för att stå emot våra regnperioder och faller då till marken men om somrarna skulle vara lagom soliga och lagom regniga skulle de vinna.


Min gamla favorit...Six Hills Giants vinner på grund av att de växer glesare och på så vis står emot regnperioderna.

Kommentarer
Postat av: sericea

daggkåpan, hur klipper du den? rått ända ner vid fotknölarna eller bara det överblommande fjöset högst upp?

jag tycker dom ser så oerhört trista ut nu mot slutet av sommaren, bruna o mesiga.

både mina nepetor och salvior har efter total nedklippning kommit fint. det var en chansning, jag mindes inte om man skulle ta lite eller allt.

2008-08-21 @ 22:30:23
URL: http://meramest.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Total nedklippning, med blad och allt i månadsskiftet juni/juli när de är i blom.

2008-08-22 @ 18:12:12
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0