Site Meter

Skottkärran

På Wikipedia kan man läsa detta om skottkärran:

Skottkärra (eller rullebör på skånska, troligen av rullbord) kallas en enhjulig vagn med handtag avsedda att greppas av en person. Den används framför allt för att transportera löst material vid trädgårdsskötsel och vid byggen.

Skottkärran uppfanns av allt att döma av kineserna någon gång under Handynastin åren runt Kristi födelse, det är i varje fall från denna tid som de första kinesiska avbildningarna kommer (på gravtegel). Till Europa kom skottkärran på medeltiden (när den kom till slottsparken är oklart men troligen runt 1912).


15392-1966

Lugn och ro och billig i drift
Det här är min skottkärra som jag nästan alltid har med mig under mina arbeten i slottsparken. Visst har jag en liten maskin med kärra också men då den låter som ett maskingevär när jag tar mig genom parken så får den oftast stå kvar inne i garaget. När vi säljer konferenser berättar vi om den här vackra lugna platsen och då vill man inte att gästerna ska tro att det är skottlossning utanför fönstren när de konfererar.

Jag minns att bloggaren Thomas H gillade mitt inlägg Stilla morgon sommaren 2006 då jag valde bort traktorn den där vackra sommarmorgonen för att inte bryta tystnaden, mitt val blev då som så många gånger....skottkärran. Den kan inte gå sönder på så många ställen, visst kan man få punktering men det händer inte så ofta, annars är det bara att vandra vidare med den gamla 125-liters kärran. Självklart kan jag inte springa fram och tillbaka när det ska köras bort stora ris- eller jordhögar men vid det vanliga underhållet så passar den utmärkt och jag kan höra fåglarna samtidigt som jag transporterar något.
Lugn och ro och billig i drift men för mina halvtrasiga knäns skull så borde jag väl åka traktor lite oftare.

15392-1967
Jag ska nog måla den i sommar!

Det stormar som vanligt runt om i värden med krig, miljöförstöringar och orättvisor men jag skriver ett inlägg om min skottkärra. Sånt är livet....man har olika uppgifter och om man nu googlar på ´´skottkärran´´ så får man reda på att slottsträdgårdsmästaren inte tycker om höga ljud i slottsparken! Den informationen kan vara ovärderlig vid något tillfälle.....

15392-197015392-196915392-1968
Andra modeller av skottkärror!

Läs den här fantastiska berättelsen om en skottkärra.

15392-1971
Nu är de sex änglatrumperna beskurna och omplanterade.

För ett år sedan
För två år sedan

Dagens låt

Folket bygger landet med Uffe - Tillägnat Ellinor för hennes kamp i sin kommun i Småland

Kommentarer
Postat av: sericea

jag har en liten elbil med flak som jag susar runt i. mina gårdar ligger väldigt utspritt så det är bra med ett fordon, miljövänligt och tyst!, när jag eller ogräset ska transporteras.

får bloggläsarna rösta vilken färg skottkärran ska få i sommar? :o)

2008-04-10 @ 19:15:20
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

sericea: Vi har en elbil i garaget men den vill varken gå på batterier, el eller något annat.
Absolut...rösta på färg alla som läger detta.
Jag börjar och jag röstar på svart!

2008-04-10 @ 19:22:21
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ruben

Den skottkärran går inte av för hackor!!! Verkligen rejäla don, till skillnad från min smäckiga 0,5 mm plåt-kärra. Eftersom det är så inne med mest bara designprylar i trädgårdarna nuförtiden, kanske du ska vara rädd om kärran, för om några år kanske du kan sälja den och tjäna grova pengar. För den var faktiskt lite snygg. /Ruben

2008-04-10 @ 20:05:20
URL: http://ruben.tradgardsblogg.se
Postat av: Lilla B

I Halland kallar vi skottkärran för hjulabår.

2008-04-10 @ 20:07:03
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ruben: Jag gillar min gamla kärra och skulle känna mig vilsen i parken med en nyare kärra. Grova pengar får jag tjäna på annat håll!

Lilla B: Hjulabår...låter lite hemskt va? Men den kan säkert användas som bår också.

2008-04-10 @ 20:11:47
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Nähä - det låter inte hemskt alls halländska öron. Bår eller bör är samma ord, förresten.

2008-04-10 @ 20:24:29
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Röstar på en mörkgrön skottkärra! Om du inte tappar bort den då förstås :O)

2008-04-10 @ 20:45:42
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Man bör köra kärra eller man bör hjula?

Katarina: Blir nog svårt...tappar ständigt bort saker redan!

2008-04-10 @ 21:10:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

En skottkärra står alltid till tjänst, för att lätta på arbetets bördor men hyllas sällan för detta. Här får den uppmärksamhet och det är helt befogat. Skottkärran rular. Avbryter aldrig en tystnad.

2008-04-10 @ 23:58:03
URL: http://thomasmedh.blogspot.com
Postat av: Calle

Hur mycket kapar du av brugmansiorna?
Jag har gjort lite olika på mina för att testa och se. Har dock läst att man skall hålla sig ovanför första y:et för att inte försena blomningen.

2008-04-11 @ 08:20:19
Postat av: Lilla B

Det beror precis på sinnesstämningen!
Trevlig helg.

2008-04-11 @ 10:39:45
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas H: Vi slår ett slag (på stora trumman) för tystnaden.

Calle: Ok...den informationen hade jag inte men för min egen del så är det mindre intressant då våra trumpeter ska blomma sent men jag ska lägga det på minnet. Tack för det Calle och ha en fantastisk helg!

Lilla B: Då hjular vi i helgen...trevlig sådan till dig också!

2008-04-11 @ 14:37:29
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Trolda

Underbart! Det säger liksom så mycket MER om dig...Du trevliga prick! =D

Trolda - =D

2008-04-12 @ 09:12:45
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Halvdansken

Trillebör heter det på danska (trilla = rulla). I övrigt rekommenderas punkteringsfria däck. Vi investerade i ett sådant till sist.

2010-02-02 @ 23:31:27
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Halvdansken: Nej något punkteringsfritt däck vill jag inte ha...tappar liksom charmen då.

2010-02-03 @ 09:50:00
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: cia

Röstar för en grangrön färg utvändigt på kärran, grönt är fint det tilltalar mig som växt människa

2012-03-13 @ 09:42:09
Postat av: Jennika

Använder dessa enhjulingar varje dag. Har två stycken, Damkärran, av tunnplåt, liten och lätt används i trånga utrymmen och lätta laster. 125:an används till allt annat, vanligtvis, gödsel, hö, sand, jord, kompost, ved, sten. Har slitit ut flera däck under åren. Hälsar dom -"Godmorgon vännen" varje dag.

2012-11-13 @ 10:35:59
URL: http://jennika.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0