Site Meter

Jolly Bee och Finnslide

Det här är två sorters perenner som jag planterat i parken för någon vecka sedan och som jag väntar mig mycket av nästa säsong. Nävan Jolly Bee ska tydligen blomma från juni till frosten kommer på hösten. Jag har sett den i sommar och den är mycket vacker. Finnslidet finns i Drömparken i Enköping och blir två meter hög.

Nu börjar det bli hög tid att plantera sina sista perenner för i år, själv har jag satt min sista perenn. De måste hinna rota sig ordentligt innan vinter och tjäle. Skit i plantskolornas rea på perenner nu i slutet av september och framför allt i oktober. Plantor som inte hunnit rota sig kommer att frysa upp och dö och då spelar det ingen roll hur billiga de var.

15392-109315392-1092

Climbing Bonica
15392-1105
Klätterrosen som jag hittat förra veckan har jag nu planterat runt vårt lilla lusthus. Tre ex fanns kvar i butiken och vi köpte dem. Det är alltså Bonica i klätterform, Climbing Bonica. Jag hade ingen aning om den då den inte finns i Lars-Åke Gustafssons rosenbibel Rosor för nordiska trädgårar eller i några andra böcker jag sett. Inte heller Zetas trädgård har den i sitt sortiment. Eftersom jag bara har goda erfarenheter av Bonica både vad gäller härdighet och friskhet. Skulle vara våra harar och rådjur låta bli den skulle den blommar från juni till oktober. Klätterformen ska tydligen bli något över två meter. Den har fått den bästa jorden av mig, lera i botten och bättre jord med väl brunnen kogödsel i övre lagret och marken är väl dränerad. Det
ska bli spännande att se hur den utvecklas nästa år.

15392-1106
Climbing Bonica

Kommentarer
Postat av: Karin A

Spännande med Bonica som klätterros! Själv tänker jag alltid att jag tar och köper Bonica en annan gång - den finns ju alltid. Nu har jag läst så mycket gott om den att jag nog måste ta och införskaffa mig ett exemplar. Jolly Bee tillhör en av de nävor som jag än så länge är lite besviken på. Blommorna är visserligen väldigt vackra men just mitt exemplar blommar lite dåligt.

2007-09-10 @ 21:04:12
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Eivor

Hej,
Det var en väldigt söt ros - Bonican.
Röda klätterrosor mot vitrappade husväggar, är väldigt vackert. Vanligt i södra Skåne och Visby har väl många också (har jag sett på bilder)
Om jag får välja en favoritros så är det "Heartbeat"
i en aprikos ton.
Det är nästan vackrare än rosa.
Eivor

2007-09-10 @ 21:05:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Du kommer inte att ångra dig om du köper Bonica. Kom ihåg att ha bra jord bara. Har du bara ett ex av Jolly Bee? Den kanske känner sig ensam?
Eivor: Tycker rosor ska ha sällskap av andra växter för att riktigt komma till sin rätt. Alla färger på rosor kan vara vackra där de passar.

2007-09-10 @ 22:03:04
Postat av: Karin A

Jo jag har bara ett exemplar av nävan (snålhet kanske) men jag tror att placering ev. är lite väl skuggig. Till våren ska jag föröka den med sticklingar eftersom det tydligen ska vara lätt just med JB. :)

2007-09-11 @ 07:52:55
URL: http://uteochinne.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0