Site Meter

Höstkänning

15392-1144
Klätterhortensia och funkia gulnar nu i september.

Det utlovas värme i nästa vecka, meterologerna lovar hela 20 grader. Löven faller i parken men blommorna i planteringarna ger inte upp, de kommer att trivas i värmen nästa vecka och det kommer jag också att göra. Vill inte börja frysa ännu.
Trots den utlovade värmen måste jag börja tänka på att snart ta in änglatrumpeter, stamfuchior och de pelargoner som ska sparas. De kommer att stå i svala ljusa rum och vattnas sparsamt under vintern.
De växter som framöver ska skyddas ute är i första hand de som riskerar att bli angripna av våra vilda grannar och då menar jag inte bonden här intill utan rådjur och harar.

Jag lindar in de japanska lönnarna och magnolior med hönsnät. Jag kupar upp jord (inte någon tung jord) runt rosorna så att inte förädlingsstället fryser, Bonican växer på egen rot så får klara sig ändå. Rododendronbuskarna ska vattnas ordentligt innan kylan kommer. Perennerna ska vi inte röra förrän i vår. Mitt trädgårdsland ska snart göras i ordning och det ska till fin välbrunnen kogödsel som vi köper av en bonde på ön.
15392-1143
Den här jätteverbenan övervintrade jag förra vintern och den har blommat bra i år och där den stod förra året har massor av frösådda plantor kommit och blommar i massor nu. Tror inte att jag behöver övervintra den år.

15392-1145
Kärleksört - Sedum telephium ´Herbstfreude´


Dagens musik
Den nya CD:n med Mark Knoppfler - Kill to get crimson.
Den är mycket skön att lyssna på nu i september.

Dagens plan eller fundering
Skulle vilja göra en trädinventering i parken.

Dagens jordspråk

Om du har två penningar
köp bröd för den ena, så att du kan leva.
Köp blommor för den andra,
så att det ska vara värt att leva


Kinesiskt ordspråk

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Man hittar mycket visdom hos kineserna....
Men du! vad är det för svart täcning du har under hortensian?

2007-09-22 @ 00:25:04
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Man skulle vara en kines...
Det är bara skuggor.

2007-09-22 @ 00:49:29
Postat av: Ronja

Det låter spännande med trädinventering av parken. Bra idé tycker jag!
Det är härligt med höstfärgerna. Jag ska ge mig ut och fundera lite på hur jag ska kunna få fram vackra höstplanteringar till nästa år. Det har blivit alldeles för lite tid i trädgården den senaste tiden, men i helgen ska jag försöka få lite gjort eller åtminstonde se till att njuta av trädgården och det vackra vädret!
Ha en riktigt skön helg!

2007-09-22 @ 08:51:48
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Karin A

Tack för de kloka orden! Bra med en påminnelsen om stundande höstsysslor. Mycket ska jag göra i helgen (som att ta in pelargoner) men att vattna rhododendronen hade jag glömt "anteckna" på listan i huvudet. Vackert med alla höstfärger du visar på dina bilder nu. Ha en bra och förhoppningsvis solig helg.

2007-09-22 @ 08:54:58
URL: http://uteochinne.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0