Site Meter

Den vackraste

...tiden är här nu. Sverige i maj slår nästan allt annat vackert man har sett. Det känns som en hög vinst att ha ett arbete där man får vistas mitt i det vackra. Jag har hjälpt naturen på traven lite för att öppna upp markerna runt vår trädgård så att vårfloran får visa sig från sin bästa sida. Mina slyröjningar på hösten i backarna har lett till att vitsippsmattorna visar sig på ett annat sätt nu. Här i Stockholm blommar häggen nu och vi kliver in i tiden mellan hägg och syrén. Det är nu man ska hänga upp skylten på dörren ´´Stängt mellan hägg och syrén´´.

15392-630
De här slånblomsknopparna är nu utslagna och det är vitblommande snår överallt nu.

15392-632

I veckan har jag alldeles för sent på grund av resor och sjukdom...börjat plantera om mina sommarblomsplantor i vårt blomsterrrum i slottet. Som jag tidigare berättat har vi inget växthus utan jag får förlita mig till den 400 watt starka lampan som får ersätta solen. Plantorna ser inte ut som de man köper i handeln när man planterar ut dem någon gång efter järnnätterna i månadsskifter maj-juni. Men de brukar växa till sig och bli fina fram mot sommaren.

Hittills jag jag planterat om nästan 300 lejongap som ska planteras på borggården, sedan är det lite daggsalvia, blåsalvia, blomstertobak mm. Av de kinesiska fröerna är det bara Orychohragmus violaceus som har grott och det blev åtta plantor. Behöver nog några hundra lejongap till. I veckan när jag stod i mitt blomsterrum tittade Carl Jan in....han var på besök i slottet.
Nu åker jag till vackra Roslagen.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Så underbara bilder...Och du har alldeles rätt, "vi stänger nu och går ut och njuter istället.."

Ha en underbar helg!

Trolda - från bersån...=D

2007-05-05 @ 09:54:53
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Calle

Så vackra bilder (som vanligt)! En annan har inte ens sått lejongapen.

2007-05-05 @ 11:13:36
Postat av: Ronja

Visst är det härligt! Det är nu man ska ta sig stunder för njutning.
Jag gick en vända här hemma i stan på eftermiddagen och tittade, eller snarare insöp, växtligheten. Efter en och en halv dags växtvandring med Roger Elg från SLU är det omöjligt att bara studera växterna på håll. Här ska det pillas, kännas och gosas ordentligt...

2007-05-05 @ 17:18:46
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Ha en fin helg själv.
Calle: Och jag som tyckte att jag var sen....
Ronja: Klart att man ska dyka ner i växligheten för att upptäcka naturens mirakel.

2007-05-05 @ 18:32:55
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Joopie

good site, need more information! Thank you

2009-04-30 @ 14:29:17
URL: http://www.joopie.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0