Site Meter

Handelspalats utan varor

Ännu en gång har jag lurats in i dessa handelns stora tempel och ännu en gång har jag konstaterat att detta är djävulska platser. De är för stora, det är för lite personal och de har inte de varor jag söker. Jag trodde ännu en gång att ju större butiken är desto större är utbudet på varor och dessutom finns det gratis parkering just utanför. Nu vet jag ännu en gång att jag vill ha en specialbutik med pingla på dörren.
Idag hade jag några små saker som skulle inhandlas inför resan. Det var ett extrabatteri och ett extra minneskort till kameran och även en rese-eladapter för att kunna ladda mobilen, filmkameran och digitalkameran mm. Det kändes naturligt att åka till Elgiganten för att köpa en eladapter.
- Hej, jag skulle ha en rese-eladapter.
- Nej sådana har vi inte här.
- Ok, men var kan jag få tag i en sådan?
- Prova i en elbutik.
- Är inte det här Elgiganten?
Jag gick vidare i detta enorma handelstempel till fotoavdelningen för att köpa batteri till kameran.
- Nope, det har vi inte. Prova i en fotobutik. Experts stormarknad ligger där borta.
Expert kan man lita på. De är experter på foto och det var i en av deras butiker jag köpte kameran.
- Nej vi har inte batterier till kameror.
- Men är inte det här en stormarknad för foto?
- Vi har inte inriktat oss på foto här.
- Är inte Expert en fotokedja?
- Prova i vår butik på Hornsgatan, det är en fotobutik.
Tror snart att Södermalm är den enda delen av Stockholm där det fortfarande finns specialbutiker. Nu var det närmare till det inomhuscentrum där jag brukar handla ibland och där vet jag att de har två fotobutiker. Den ena hade flyttat till Sankt Eriksgatan men i den andra fanns det både batteri och minneskort och på Clas Ohlsson fanns det eladapter. Ett sterilt och trist inomhuscentrum har tagit över stadens specialbutiker och här hittade jag det jag sökte. Saknade bara pinglan på dörren in till butikerna.
Jag tycker verkligen riktigt illa om dessa förbannade stormarknader som är så oändligt stora men ändå aldrig har det man söker....och får man väl tag på en expedit så får man alltid svaret...nej det där har inte vi. Att sedan dessa stora handelsplatser som Kungens Kurva och Barkarby är så groteskt fula är en annan historia.
Jag tycker om att handla i Gamla Stan....även om det snart bara finns turistbutiker där.

Hört i Göran Perssson dokumentär.
USA släpper ut 25% av växthusgaserna på jorden och den amerikanska befolkningen utgör 4% av jordens befolkning. Bushs USA vägrar att ingå i Kyotoprotokollet.

Vilka är ni?

Kommentarer
Postat av: Trolda

Jag föredrar också att besöka mindre butiker. Där får man oftast service och personalen är kunnig. Mycket mysigare är det också, än dessa fruktansvärda gigantkomplex...
Trolda - "Mini-shoppare"...

2007-03-20 @ 20:26:20
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Då är vi två i alla fall Trolda.

2007-03-20 @ 21:11:06
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

Jag nämner MediaMarkt....., somliga gillar konceptet, andra inte. Tycker att ett besök på MediaMarkt är en omskakande upplevelse. Utbudet av varor, massor, massor, massor i två våningar jämte kundträngseln skapar en apokalyptisk stämning. Det är helgalet, man sugs in i vimlet och drunknar i varuskramlet men samtidigt, paradoxalt nog, smyger sig en lockelse på. Det är förbryllande men en smula fascinerande..... Själv föredrar jag givetvis det mindre och överblickbara alternativet, t.ex. grannortens radiohandlare med öppettider 14-18. En ensam TV-apparat står på i skyltfönstret , ingen ser reprisen av Tredje klotet från solen......

2007-03-20 @ 23:39:57
Postat av: Karin A

Visst föredrar jag också att handla i min lokala affär. Bättre bokhandel, fotoaffär och blomsterhandeln än de här i Majorna får man leta efter. Tycker det är likadant ofta med de stora trädgårdskedjorna, föredrar att handla på mindre plantskolor. Men visst både Elgiganten och Plantagen får sig ett besök då och då (praktiskt nog ligger de ju bredvid varandra)...

2007-03-21 @ 08:25:53
URL: http://uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Thomas H: Omskakande upplevelse är en bra sammanfattning på dessa platser.
Karin A: Tänk att jag aldrig varit i Majorna..
De här platserna brukar börja med IKEA som i Kungens kurva och Barkarby här i Stockholm och sedan bygger alla de andra storbutikerna på och får glädje av varandra...och mitt i allt ligger MacDonalds så att vi kan äta mellan allt shoppande.

2007-03-21 @ 08:31:27
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0