Site Meter

Spansknävan ´Klaas´ - Geranium endressii ´Klaas´



Spansknävan är en av de perenner som blommar längst i slottsparken och blommar lika vackert och rikligt varje år. Den härstammar från Pyreneerna. Det finns flera olika sortnamn men den jag tycker bäst om heter ´Klaas´ som jag har haft i parken sedan 1998. Den verkar inte finnas att få tag i idag men Zetas trädgård har en sort som heter ´Rosenlicht´ som också är rosa. En annan spansknäva är ´Wargrave Pink´ som blir något lägre än min ´Klaas´ som blir ca. 30-40 cm hög, den rena arten blir något högre. Den vill ha sol och väldränerad jord och som de flesta nävor så är den frisk och får nästan alltid vara ifred för de vilda djuren....bara under ett år blev knoppar och blommor uppätna, troligen av harar som ofta vistas i mina planteringar.

Spansknävan sprider sig både med utlöpare och med frö....den dyker upp lite här och där i min stora släntplantering men de är de stora bestånden så man lägger märke till.
Som många andra nävor går det utmärkt att dela den och få mängder av plantor.




Register till Dagens växt



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0