Site Meter

Borggården blommar

15392-843
Nu börjar lejongapen blomma en aning på borggården och det kommer att bli mycket bättre än förra året.
Efter en helg i harmoni och avkoppling i ett grönskande vackert landskap är jag tillbaka i en tom och öde park i det vackra Sörmland. Den här årstiden trivs jag bättre utanför Stockholm men när september kommer är det skönt att bli omfamnad av en varm storstad....
Nu är det de vilda djuren och jag som ska samsas om parkens växter. Det har inte regnat så mycket här i helgen, endast 6 mm. men inte behöver man vattna så mycket i år.

Förr om åren har jag trivts bättre i ensamheten här ute än vad jag gör idag, men de första veckorna brukar det inte vara några problem. De sista veckorna innan verksamheten börjar igen brukar jag däremot jubla när jag ser postens bil komma körande mot bonden och jag avvisar inte främlingar lika bestämt från parken.
15392-845
Den andra etappen av syrenhäcken är nedsågad och jag har idag börjat det mödosamma arbetet att köra bort mängder av ris som ska bli brasa i höst. På bilden ovan från borggården ser man till vänster den del av syrenhäcken som jag tog ner för två år sedan och som nu är nästan 2 meter hög. Efter det kommer den del som jag nu tagit ner och till höger står etapp tre som ska ner i backen 2009. För två år sedan såg man bara taknocken på det röda huset här ifrån borggården.
15392-844

Jag lovar....det var inte jag....se här!
Tips från Aftonbladet hur du tar semester från din trädgård.

Dagens jordpråk
I den fulla blomningens stund börjar
förfallet

Japanskt ordspråk

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Så trivsamt det ser ut. Lejongapen förekom alltid i trädgårdar när jag växte upp. På senare tid har jag knappt sett till dem.
Är de svåra att dra upp från frö? Särskilda betingelser som måste till?

2007-07-09 @ 20:41:18
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Nej de är lätta att dra upp från frö....inget speciellt mer än det vanliga...sås i såjord i mars-april, jag planterar om dem till planteringsjord när de är 3-4 cm och det blir hur mycket plantor som helst från en påse.

2007-07-09 @ 20:52:42
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Lejongap i rabatten framför vårt gamla faluröda hus. Det blir nog fint, tror jag. Får kolla färgerna, bara.
Roligt att försöka sig på lite nya sådder då och då.

2007-07-09 @ 21:06:00
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Pallas

Så fint! Skönt att få veta att det inte var du...

2007-07-11 @ 00:07:43
URL: http://www.pallas.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0