Site Meter

Besök på Liljevalchs konsthall

Björn Hjort - Alberto Giacometti
Besökte Liljevalchs konsthall idag. Utställningen var spännande på så vis att de två vännerna Bror Hjort 1894-1968 och Alberto Giacometti 1901-1966 gjorde så helt olika verk och kontrasterna blev stora när man gick från den Bror till Alberto. Bror Hjorts tavlor och skulpturer är tunga och kraftfulla, målningarna är färgstarka där människorna ser ut att lida trots att de ofta visas i omfamningar. Kvinnorna på målningarna ser deprimerade eller skrämda ut och männen framställs som grova och nästan djuriska. Gick man in i de rum där Giacomettis skulpturer fanns var känslan en helt annan. Figurerna var lätta och ofta i rörelse. Hans tavlor på utställningen tyckte jag inte om ….men skulpturerna var vackra.
15392-378Gående man av Giacometti från 1960

Kommentarer
Postat av: Anneli

Giacometti är en av mina favoriter. Hans staty på Louisiana är så häftig. Har faktiskt helt missat den här utställningen. Tack för tipset!

2007-01-05 @ 00:29:34
URL: http://flitigamyran.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Då måste du skynda dig dit Anneli....söndag är sista dagen.

2007-01-05 @ 06:41:57
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Har svarat på en bloggenkät på min sida. Nu nar jag skickat vidare stafettpinnen till dig. Jag skulle bli glad om du vill besvara enkäten!

2007-01-06 @ 12:32:15
URL: http://lillab.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0