Site Meter

Orört landskap

Dagens jordspråk

Det finns ingenting, där fåglar skiljer sig
mer från människan än i förmågan att
bygga och ändå lämna landskapet orört.

Robert Lynd

För 100-150 år sedan var människan mer försiktig (eller saknade kunskap och resurser kanske) hur och var man byggde sina bostäder än vad man är idag. Nu ser vi orörd mark som en yta där man kan eller måste bygga bostadsområden eller arbetsplatser. Hur ser det ut om 100 år om befolkningsökningen går i samma takt som nu?
Gubben i stugan vet hur man lever nära och med naturen.

15392-446

Kommentarer
Postat av: Ronja

Gubben i stugan skulle jag vilja se. Det låter som en dokumentär som skulle passa mig alldeles utmärkt. Ha en riktigt skön helg, Slottsträdgårdsmästaren! När drar arbetet inför säsongen i slottsträdgården igång för dig?

2007-02-23 @ 19:27:03
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Lilla B

Rekommenderar också alla att se Gubben i stugan. Filmen är så berättande och så vilsam. Dessutom är det mycket igenkänning eftersom den är inspelad här i trakterna.
Har sett den två gånger och den förlorar inte utan vinner på att ses flera gånger.
Nina Hedenius filmer är mästerverk.

2007-02-23 @ 19:37:40
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästarens

Ronja: Jag börjar den 26 mars i slottsparken och hinner precis beskära fruktträden innan vi åker en vecka till Kina med jobbet. Ha en fin helg.
LillaB: Kommer ihåg att du sa att filmen var inspelade i dina trakter. Jag har köpt filmen och ser den en gång om dagen. Ha en fin helg.

2007-02-23 @ 19:59:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Thomas H

Det uppstår ett stillsamt jubel och lycka varje gång jag ser filmen Gubben i stugan och jag har sett den åtskilliga gånger. Genom att filmen är så stark och intensiv i sin ordlöshet får jag som åskådare en känsla av att gubben successivt smälter ihop med naturen och de stora livssammanhangen. När han har stigit ned i sitt badkar under den öppna sommarhimlen och sedan ligger där och lyssnar till den stora tystnaden, avbruten endast av de enstaka ljuden från skogen......ja, då stannar tiden och jag själv är där i gläntan, simmar i ett lycksaligt rus - ett högtidligt jubel i busken (!).

Andra sevärda dokumentärer är ?Hugo och Rosa? och ?Bondens tid på jorden?.

2007-02-23 @ 20:12:58
Postat av: Slottsträdgårdsmästarens

Thomas H: Bondens tid på jorden har jag också köpt och tycker mycket om den. Bra beskrivning av Gubben i Stugan....

2007-02-23 @ 20:44:59
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Åsa

Verkar som man kan se på web TV... Gubben i stugan. Får bli kvällsunderhållning i veckan.
Tyckte om bilden med visippor.......längtar!/åsa

2007-02-23 @ 22:06:04
URL: http://asas.tradgardsblogg.se/
Postat av: Lotta

Bilerna är verkligen kontraster men jag tror (vill tro) att människor tar till vara på naturen mer och mer. Bara tanken om att odla på sina balkonger visar att de vill men kanske inte har mölighet att köpa ett hus med trädgård alt närhet till natur. Filmen har jag inte sett men skall ta och titta på den så fort jag kan. Tänkvärt.

2007-02-24 @ 08:19:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0