Site Meter

Låt planeten andas ut

Uppdaterat kl. 20.05 - I Paris släckte man Eiffeltornet....i Sverige steg elförbrukningen......!
Svenska folket engagerar sig mer åt Bingolotto och Så ska det låta. Här sitter jag med ett stearinljus och väntar på att halva Kungsholmen skulle släckas ner. Jag såg inte en lampa som släcktes.
Tanken var ju inte att vi skulle spara energi just nu utan att vi skulle ägna en gemensam tanke åt vad som händer omkring oss......att vi kanske skulle tänka mer på hur vi lever och kanske anstränga oss lite mer för att spara energi framöver. Men men.....vi kör på som vanligt.

15392-409
Ikväll släcker vi ner i fem minuter för att uppmärksamma klimatförändringarna. Jag har nyckel till tekniklokalen i mitt hyreshus....undar om jag ska slå av huvudstömmen för hela fastigheten......eller inte...
Min lägenhet blir i alla fall tyst och mörk i fem minuter och jag hoppas att alla följer mig.
Låt planeten andas ut!

Kommentarer
Postat av: Ingmarie

I min lägenhet är garanterat tyst och mörkt ikväll. Nu gäller det att övertyga min vän där jag för tillfället är inneboende att detta är nödvändigt då vi behöver visa att vi alla bör hjälpas åt att rädda det som räddas kan av vår vackra planet.

2007-02-01 @ 19:18:29
Postat av: parkarbetaren

Vi släckte ner här också, men lite för sent. Jag visste inte om det förrän jag läste här på webbloggen. Det blev 5 min i alla fall. I ett vetenskapens värld en gång menade en krisforskare att, människan överskattar faror som kommer plötsligt och underskattar dem som kommer långsamt.
Dvärglupinerna var intressanta. Jag ska absolut prova dem.

2007-02-01 @ 21:35:11
Postat av: Inkan

Jag tände ljus och njöt av tystnaden i fem minuter.
Men jag föredrar vilda lupiner...
Jag tog frön från vilda lupiner nära heden i Malmköping för några år sedan och satte dem i jorden ute på Kolskär ( norr om Grisslehamn)
Kan du tänka dig: en planta blev mörkt sammetscerisröd! Alla andra gick i ljuva ljusa blå-lila toner. Den mörkt sammets ceris röda har förökat sig och i somras var det tre blommande stänglar.
Naturens under.
Jag ska leta reda på ett foto jag har på den.

2007-02-01 @ 21:45:10
URL: http://titicacaink.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Då är vi tre i alla fall.
Vi ska absolut prova Dvärglupinen Parkarbetaren...utvärdering i höst.

Inkan: Det som var speciellt med dessa lupiner var att de är låga och blommar hela eftersommaren....hade det funnits vita hade jag absolut valt de. Ska bli mycket spännande att testa dessa.

2007-02-01 @ 21:49:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Lilla B

Jag tror att uppmaningen kom alldeles för snabbt inpå själva nersläckningen. Det behövs mer uppmaningar och lite ställtid i huvudet för att många skall ta till sig och genomföra något nytt.
Om det skrivits och pratats ev vecka i förväg skulle det nog varit annorlunda!
Trevlig helg!

2007-02-02 @ 13:36:49
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LillaB: Tanken var att vi skulle ägna en gemensam tanke. Trevlig Helg själv.
Det är gott att leva.....trots allt! Som Lundell säger.

2007-02-02 @ 15:15:13
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: LindaLotta

I Skånes upplaga av Metro idag, fredag, jämförde man Eiffeltornet och Turning Torso... Det ena bilden var mörk, den andra strålade av ljus...
Trist.

2007-02-02 @ 18:52:28
URL: http://lindalotta.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LindaLotta: Ja det är svagt....men inte förvånade.

2007-02-03 @ 08:47:35
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0