Site Meter

En obekväm sanning

En global varning
Ok...nu ska jag vara jobbig en sista gång...sen ska jag återgå till trädgårdsskrivandet igen.
Fick just hem Al Gores film ´´En obekväm sanning´´ som jag beställt och som jag ska se ikväll.
I pappkunvolutet till skivan finns en ´´Tio saker att göra-lista´´ . Jag erkänner att jag måste skärpa mig för att känna att jag bjuder till att sänka energislöseriet.
15392-410
1. Byt ut dina glödlampor
En lågenergilampa minskar koldioxidutsläppen med 75 kg per år jämfört med en vanlig glödlampa.

2. Låt bilen stå

Gå, cykla, samåk eller åk kollektivt oftare. Du minskar utsläppen med 300 gram koldioxid för varje km du inte tar bien.

3. Återvinn mer
Du minskar dina koldioxidutsläpp med 1200 kg per år endast genom att återvinna hälften av ditt hushållsavfall.

4. Håll koll på dina däck
Med rätt lufttryck i dina däck kommer du 3% längre på varje liter bensin. Varje liter sparad bensin minskar koldioxidutsläppen med 7 kg.

5. Använd mindre varmvatten
Att värma vatten är energikrävande. Genom att installera ett duschmunstycke med lågt vattenflöde använder du mindre varmvatten och minskar utsläppen med 150 kg koldioxid per år. Tvätta dina kläder i vatten med lägre temperatur så kan du minska utsläppen med ytterligare 250 kg koldioxid.
(här måste jag skärpa mig eftersom jag är en notorisk badare i hett vatten).

6. Undvik produkter med onödigt förpackningsmaterial
Om du minskar din avfallsmängd med så lite som 10% sänks koldioxidutsläppen med 600 kg per år.

7. Justera din termostat
Sänker du värmen i ditt hus med bara två grader kan du minska utsläppen med upp itll ett ton koldioxid per år.

8. Plantera ett träd
Ett enda träd absorberar ett ton koldioxid under sin livstid.

9. Stäng av dina elektroniska apparater
Minska dina utsläpp med flera ton koldioxid per år bara genom att stänga av din TV, DVD, dator och stereo när du inte använder dem.

10. Bli en del av lösningen
Läs mer och aktivera dig på ClimateCrisis.net.

Nu vet jag att många tänker att det har ingen betydelse att följa dessa punkter då fabriker och transporter vräker ut koldioxid och andra farliga ämnen. Men man kan väl försöka bygga upp ett nytt sätt att tänka och uppfostra sina barn att inte slösa med energi. De som känner mig kommer säga att jag inte lever som jag lär då jag pendlar långa vägar för att jobba bl.a.
Lovar ändå att bättra mig på flera sätt.

Kommentarer
Postat av: Ingegerd

Mycket tänkvärda förslag! Just den enorma mängd avfall vi producerar är skrämmande! Tänker på boken O-år av Knud Fallbakken där folk skapade en tillvaro på soptippen. Är det ett framtidsscenario?
Vi sorterar våra sopor och har satt i lågenergilampor fast jag gillar inte det ljuset.
Trädplantering låte tilltalande! Lycka till med Din framtida energihushållning!

2007-02-03 @ 19:00:09
Postat av: Inkan

Visst är den tankeväckande av största prioritet!

Själv har jag inte bil så jag känner mig som en stor miljövän. Jag går oftast inom staden.
Jag gillar ej T-banan och tycker det är obehagligt-blev påhoppad härom kvällen - så jag undviker att åka om jag kan. Buss känns lite bättre.

Så flyger jag inte.
Med tåget tar jag mig ändå upp i fjällvärlden, över till Norge och ner till västkusten. Och vi har en petnoga sopsortering i min bostadsrättsförening -sedan tio år - så det är jag van vid idag.
Jag har planterat träd. På Kolskär i st f granar som vi sågade ner.
Men jag har vanliga glödlampor... och stearinljus.

Jag tror ju att det är folk med mycket pengar som är de stora energiförbrukarna - de har nämligen råd.

Häpp.

2007-02-03 @ 23:12:18
URL: http://titicacaink.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ingegerd och Inkan: Vi fortsätter att plantera träd...

2007-02-04 @ 07:48:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Pallas

Vi får försöka dra vårt strå till stacken så gott vi kan. Jag borde byta till lågenergilampor. Kanske en dum fråga men...passar de till ens vanliga lampor precis som vanliga glödlampor gör? Eller måste man köpa nya lampor?

2007-02-04 @ 10:34:52
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Pallas: De passar alldeles utmärk. Jag har inte själv lågenergilampor men ska absolut köpa.

2007-02-04 @ 10:52:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hej Det var en bra check-lista.Jag kopierar och kanske dyker den upp i min blogg.
:)

2007-02-04 @ 15:22:13
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Pallas

Så bra!

2007-02-04 @ 16:02:59
Postat av: Linda V

Vi försöker tänka på alla de där grejerna. Men vi har ett dåligt samvete.... bilen. Vi är på tok för bekväma och tar bilen hellre än buss och tåg. Herregud, jag tar bilen till affären fast det är tio minuter att gå. Skäms! Jag måste ta och laga min cykel och börja använda den mer...

2007-02-04 @ 23:17:55
URL: http://lindastradgard.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0