Site Meter

Al Gore

Då har jag sett Al Gores film En obekväm sanning och den väcker självklart en massa tankar. Det första jag tänker på är att hur det skulle sett ut om Al Gore blivit president. Nu blev han inte det på grund av  maffian kring Bush. De såg till att George via solklart valfusk blev USA:s militäriska president.
15392-411
Al Gore var tydligen en alltför stor fara för att befolkningen i USA skulle behöva ändra sin livsstil till förmån för bättre miljö och ett sundare sätt att handskas med vår planet.
Om nu Bush hade stått som förlorare.....undrar om han hade engagerat sig för vår miljö på samma sätt som Gore nu gjort???
Den här filmen borde ingå i skolutbildningen runt om i världen. Det är mycket statistik som inte går att bortse ifrån men Al berättar också på ett engagerande sätt hur han ser på vårt sätt att leva idag och hur vi borde leva.

I slutet av filmen undrar han hur våra barnbarn en gång i tiden ska tänka. De kommer säkert att undra varför vi som lever nu inte reagerade.....varför vi inget gjorde....när vi visste att allt var på väg mot en katastrof?
Man kan ju också undra vad vi gör ute i rymden? Det kostar ju en hel del. Pengar som kunde användas på ett bättre sätt. Christer Fugelsang blev stor hjälte eftersom han skruvade fast några skruvar på en helt onödig rymdstation. I USA:s försvarsbudget finns det en och annan dollar som kunde gå till forskning på miljöområdet och i USA:s krigskassa borde man kunna avsätta en och annan dollar till miljön. Nu hörde jag just på radion att Bush vill ha ytterligare galet många miljarder för att bekämpa terrorismen.

Det är känsligt att diskutera miljön....med risk att bli tråkig och pessimistisk så slutar jag att skriva om det nu och ägnar mig åt att börja leta vårtecken i stället. Det lär dröja ett tag med ljuset är på väg tillbaka och talgoxen jobbar hårt för sina revir och har börjat planera för fortplantning.

Dagens låt:
Under askan med Uffe Lundell.

Dagens jordspråk

Vill du vara lycklig en dag - skaffa en bok
Vill du vara lycklig en vecka - gör en resa
Vill du vara lycklig hela livet - bli trädgårdsmästare

Kinesiskt ordspråk
(egen kommentar.....hm!)


Kommentarer
Postat av: Linda V

Det behövs människor som pratar om miljön och fortsätter att påminna oss. Jag har ännu inte sett den där filmen. Al Gores engagemang är imponerande.

2007-02-04 @ 23:14:05
URL: http://lindastradgard.blogspot.com
Postat av: Pallas

Jag minns att jag blev mycket besviken när inte Gore blev president. Tyckte Bush verkade korkad vilket han senare bevisade... Hade nog varit bättre för USA och världen med Gore.

2007-02-05 @ 17:54:56
URL: http://www.pallas.blogg.se
Postat av: Lars Anders Johansson

Helt sant och visst är det som du skriver.

2007-02-13 @ 00:18:51
URL: http://slott.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0