Site Meter

Dagens trädgårdsbok - Drömplantor

15392-1404

Författare: Piet Oudolf och Henk Gerritsen
Fotograf: Anton Schlepers
Bokförlag: Natur och kultur
144 sidor
Utgivningsår: 1998 (förstaupplaga 1990)
Sök boken på Antikvariat.net

Piet Oudolf är en världsberömd trädgårdsodlare/designer från Holland och som tillsammans med sin fru Anja byggt upp ett helt nytt sortiment perenna växter. Första gången jag hörde talas om honom var att han har skapat Drömträdgården i Enköping och då förstod jag att han var något utöver det vanliga vad gäller att komponera planteringar med perenner.

Största delen av boken är uppbyggd som växtpresentation och här finns mängder av spännande sorter och arter.
Den holländska stilen märks så väl med växter som inte har så starka färger och som ser ut som om de försiktigt vandrat in i trädgårdarna från naturen. Ett eget kapitel om prydnadsgräs är självklart när det gäller holländsk stil.
Efter växtpresentationen kommer korta avsnitt: Torrt, yppigt, luftigt, robust, lugnt, intensivt, silvrigt, gräsigt, höstligt och utsökt.
Man får också en del tips på bra kombinationer av perenner, planritningar och beskrivningar av bl.a. fjärilsväxter.
De 120 bilderna i boken är mycket bra och man njuter av de fantastiskt vackra kompositionerna där färgerna harmonierar perfekt. Om man ska vara lite kritisk mot boken så tycker jag att man borde ha kostat på dig lite fler bilder i växtpresentationen.

Den här boken passar till alla som tycker om perenner, även om boken innehåller många lite ovanliga arter och sorter så kan alla perennälskare köpa den och sprida den holländska stilen i Sverige.



Kommentarer
Postat av: Ronja

Den där boken har jag suktat efter länge och nu är den beställd från antikvariat. Tack för tipset, som blev en knuff!!

2007-12-11 @ 20:28:34
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Den kommer du ha glädje av Ronja.

2007-12-11 @ 22:41:59
Postat av: Lotta

Jag älskar deras planteringar..... önskar jag hade en äng som jag kunde gräva upp och göra om till stora fält med perenner..... det är annat än min lilla plätt - två fält och rabatten skulle bli full... 8`)

2007-12-12 @ 22:42:22
URL: http://lotta.tradgardsblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0