Site Meter

Nordiskt ljus och Kirskål

NORDISKT LJUS
Nordiskt ljus är en fantastiskt vacker komposition av sommarblommor som första gången visades under Kulturhuvudstadsåret 1998. Senare har den funnits i Enköpings stadspark. Skulle vi ha lite större planteringar för sommarblommor i vår slottspark och ett bättre sätt att driva upp sommarblommor skulle jag gärna fullt ut kopiera denna komposition.
HÖGA GULA (OCH VITA) VÄXTER:
• Nicotiana Sanderae-gruppen ´Lime Green´ - blomstertobak
• Nicotiana silvestris - narcisstobak
HÖGA BLÅ OCH VIOLETTA VÄXTER:
• Ageratum houstonianum ´Bukett´ - ageratum
• Salvia patens - blåsalvia
LÅGA GULA VÄXTER:
• Argyranthemum maderense - gul margerit
• Calceolaria integrifolia ´Midas´ - busktoffel
• Tanacetum (Chrysanthemum) parthenium ´Guldboll´ - mattram
• Tanacetum (Chrysanthemum) parthenium ´Golden Moss´ - mattram
• Helichrysum petiolare ´Limelight´ - rabatteternell
• Petunia x hybrida gr.fl. ´Yellow Magic
LÅGA BLÅ OCH VIOLETTA VÄXTER
• Ageratum houstianum ´Delft´ - ageratum
• Brachyscome multifida - blåkrage
• Cynoglossum amaile ´Firmament´ - kinesisk förgätmigej
• Felicia amelloides - kapaster
• Impatiens walleriana ´Super Elfin Blue Pearl´ - flitiga Lisa
• Lobelia erinus ´Cambridge Blue´ - kantlobelia
• Lobelia erinus ´Kejsar Wilhelm´ - kantlobelia
• Petunia x hybrida ´Supermagic Sky´

Svält ut Kirskålen
Kirskål är flerårig och sprider sig både med utlöpande jordstammar och frön. Ett enda blombärande skott kan resultera i 2 800 frön. Det tar tre år från grodd till blomning.
I en trädgård där inte kirskålen tillåts gå i blom är spridningen med jordstammar fullt tillräcklig. När man bearbetar jord eller rensar bort kirskål med redskap bryts de sköra jordstammarna lätt vilket resulterar i nya skott.
Rötterna väver igenom det översta jordlagret, så att rensa bort alla rötter på större bestånd är näst intill omöjligt. I så fall får man gräva upp jorden och sila bort alla rottrådar.
Då är det betydligt enklare att svälta ut kirskålen genom att ständigt ta bort alla över jord. I en nyanlagd gräsmatta till exempel brukar kirskålen snabbt försvinna eftersom bladen , som ska förse plantan med näring, hela tiden kapas.
Ett annat bekämpnigssätt är att täcka marken med markväv eller presenning under en säsong eller två, så tynar kirskålen bort.
Ur tidningen Allt Om Trädgård i senaste nummret nr. 13.

Tror att många med mig vet att det är svårare än så att få bort kirskål.....ska jag vara ärlig och för en gång skull lite miljöfarlig så funkar Round Up med några besprutningar. Men var försiktig och använd inte mer än nödvändigt. Först ska man givetvis försöka med de ovanstående tipsen.

Från en rastlös, otålig och uttråkad trädgårdsmästare med kryckor som ramlar omkring mig hela tiden och med benet i högläge.

Kommentarer
Postat av: LillaB

Den där kirskålen är verkligen svårutrotad. Jag tycker tom att Round-up inte alltid hjälper. Kanske är jag för snål eller så har jag någon muterad avart av kirskål. Nåt elände som inte ens gift biter på.
Sen hyllar jag inte heller tisteln! Det är ett satans otyg det också. Rötter som undergrundens www. Men rätt spröda de också och lika lätt gror varje avklippt rotbit som kirskålens.

Jag har bara sett Nordiskt ljus på bild. Andlöst vacker är den. Överhuvudtaget rabatter som är komponerade och inte bara hopslängda lite hur som helst.

Krya på dig!

2006-09-07 @ 15:35:15
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

Undergrundens www...underbart!
Två behandlingar av Roud Up brukar alltid hjälpa för mig....alltså mot kirskålen..men du kanske av en livskraftigare sort hos dig.
Är så feg att använda andras bilder så vågade inte visa bilden av Nordiskt ljus från Karin Berglunds bok Din trädgård. Lägger in den om jag känner mig modigare någon dag...just nu är man inte alltför kaxig.

2006-09-07 @ 16:00:54
Postat av: LillaB

Såg att du hade lämnat ett svar hos Bloggblad. Hoppas att du inte tog illa upp när jag frågade dig i texten på min blogg. Det var ju allt lite fräckt gjort av mig.

De första dagarna brukar vara jävligast när man slagit sig. Nu är första dagen över. Det blir bättre!!

2006-09-07 @ 19:04:12
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

Bara roligt att kunna hjälpa till.
Smärtan kan jag stå ut med några dagar men det är så jä... tråkigt att inte kunna göra det man vill. Har inte varit stilla så länge sedan jag stod stilla i tre timmar på Skansen i somras då Uffe spelade där...

2006-09-07 @ 19:32:48
Postat av: LillaB

Sätt på en skiva med Uffelåtar, brygg på dig lite kaffe och susa bort i tankens värld.
Klart att det inte är kul att vara stilla när man tillvardags har ett så rörligt jobb.
Allt ändrar sig - snart är du igång igen!

2006-09-07 @ 19:58:59
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

Fantastiska råd du kommer med...tack igen. Kollar på Leijonborg just nu....bäst att passa på att se de humorprogram som visas på svt.

2006-09-07 @ 20:19:25
Postat av: LillaB

Hoppas att knäeländet är bättre idag!

2006-09-08 @ 07:18:51
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Thomas H

I vår höghastighetstid är behovet av vilopunkter och pauser enormt stort. Den finlandssvenska författaren Solveig von Schoultz skrev om en sådan vilopunkt i dikten Måsen - låt mig vila ett ögonblick i det som är.....
Mitt råd: utnyttja tillfället när du nu sitter där med ett skadat vänsterknä(?).

2006-09-08 @ 09:33:52
Postat av: Trädgårdspanaren/Slottsträdgårdsm.

LillaB: Det känns lite bättre idag...kastar nog den ena kryckan idag.
Thomas H: För tillfället har jag inte ro i kroppen att ta det här som en viloperiod eftersom jag var mitt uppe i arbeten som jag vill ha färdigt innan det är dags att ge sig på det som träden släpper nu snart och som ska krattas och köras bort. Men jag ska försöka att se det som en kort vila....och visst är det vänsterknäet..

2006-09-08 @ 09:43:20
Postat av: kerstin

Om kirskål: Ät upp den! Jag plockar den späd, förväller, hackar och lägger den i bröddeg eller som pajfyllning. Nyttigt och gott. Bättre än att förstöra jorden med RoundUp.

2007-01-12 @ 19:30:14
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kestin: Jo jo...visst kan man väl äta upp kirskålen om man har en liten yta där de växer men om man översvämmas av dessa växter så blir det svårt...

2007-01-12 @ 21:32:35
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Amandusviktoria

Enjoyed browsing through the site. Keep up the good work.

2009-05-29 @ 09:51:45
URL: http://amandusviktoria.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0