Site Meter

Hårda vindar och frostnätter

Varje höst har jag känt en viss tillfredställelse att får avsluta en säsong i en trädgård. Att få göra något färdigt….göra avslut och börja tänka på nästa säsong. Men för varje år så avtar den tillfredställelsen en aning och i år känns det som om jag skulle vilja att hösten blev ännu längre än den redan är. Kanske det beror på att vintrarna är långa och förvirrande för en man som är van att böka omkring i jord, odla vackra blommor och befinna sig i en park med utsikt över fjärdar och vacker natur.

15392-248

Jag får ofta frågan vad trädgårdsmästaren gör på vintern och jag brukar svara att jag lever på räntan från lönekontot. Men det är inte hela sanningen. Jag utför trädbeskärning, jag planerar inför nästa trädgårdssäsong, jag bläddrar i frökataloger, jag skottar snö, jag läser, jag stirrar på almanackan, jag vandrar efter Stockholms stränder, jag besöker museum, jag skriver, jag ser filmer och lyssnar till musik som berör, jag umgås med släkt och vänner och jag beskär ännu mer träd, då främst fruktträd.

15392-247

Idag har sommarens ting burits in i förråd. Gjutjärnsurnor, trädgårdsslangar, bevattningsanordningar, ännu mer trädgårdsmöbler, parasoll, de stora Agaveplantorna och fontänen är avstängd. Jag blickar upp mot träden hela tiden och jag tycker att lindarnas löv gulnat ordentligt senaste dagarna. Hårda vindar och frostnätter väntar säkert på oss och gör att trädgårdsmästaren kan slutföra sitt uppdrag för i år.

15392-249
Årets sista ros i parken - Bonica

Dagens jordspråk

Glatt må vi bära fång på fång
av döda löv - vi dårar,
för gröna löv, för fågelsång
och ljusa, nya vårar

Nils Ferlin

Kommentarer
Postat av: Inkan

Vacker bild. Är det vit ljung i pottan? Snyggt.

2006-10-19 @ 19:40:56
URL: http://www.detfinnstrerum.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ja det är vit ljung och murgröna

2006-10-19 @ 20:00:13
Postat av: LillaB

Vilken imponerande tät allé. Den måste vara bra gammal. Trädslag?

2006-10-19 @ 21:17:10
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Annika

Vilka otroligt vackra bilder du tar! Det känns som om man befinner sig på stället. Precis, pappa var alltid uppe och beskar träd på vintern, i sky-lifts. Jag fattar inte hur han vågade, och att du vågar. Höjdrädd!

2006-10-19 @ 21:40:37
URL: http://kankaglenreston.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LillaB: Det är en lindallé och den är inte mer än ca. hundra år. Lindar kan bli mycket äldre. Så den här allén ska förhoppningsvis stå kvar lång tid framöver.

Annika: Tack Annika.
Nu för tiden jobbar jag inte från skylift utan håller mig på stegen i stället. Nej jag är inte höjdrädd.

2006-10-20 @ 06:46:02
Postat av: Lilla B

Den är verkligen imponerande.
Runt mitt föräldrahem växer en tätlindhäck. Den klipps rejält av min gamle far. Varje år ger han sig på den. Han är 85 år gammal men still going strong!

Din lindallé ger mycket rumskänsla.

2006-10-20 @ 13:03:54
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Ronja

Krukan med ljungen var jättevacker! Och allén... jag kan nästan känna doften, höra ljudet och uppleva känslan av att gå igenom den...
Sov så gott på slottet i helgen...

2006-10-20 @ 16:47:52
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nej nej Ronja...jag ska absolut inte sova på slottet i helgen utan jag gjorde det mellan torsdag och fredag. I helgen ska jag vara i nya soffan.

2006-10-20 @ 17:01:38
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

LillaB: Oj..hoppas kunna vara igång i slottsparken då jag är 85 också....

2006-10-20 @ 18:03:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Ha ha... miss av mig. Jag lyckades få din kommentar i min blogg till att det var i helgen du skulle sova där, men veckorna är visst lite längre än fem dagar...
Du ska väl inte sova i nya soffan... eller? ;) Vad bidde det för soffa?

2006-10-20 @ 21:46:07
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0