Site Meter

Med solen i ryggen och blixtrar framför mig

Så var det dags att börja jobba efter två veckors semester. Jag väcks 4.45 och efter en snabb frukost tar jag bilen och beger mig de sju milen till slottsparken. Nu i slutet av augusti går solen upp ca. 5.20 och på min resa den här morgonen ser jag solen gå upp i backspegeln och samtidigt har jag ett kraftigt åskväder framför mig med blixtrar som lyser bland de mörka molnen.
Efter gräsklippningen börjar jag se mig omkring i slottsparken för att se vad som hänt under de två veckor som jag varit borta. Det börjar regna kraftigt och åskan går, jag hinner fotografera änglatrupeterna innen jag måste skydda kameran.

15392-152
Änglatrumpeterna som kommer att blomma hela hösten

Regnet och åskan fortsätter hela dagen och det blir en tuff början av arbetsveckan.
I perennplanteringarna blommor strålrudbeckia, ligularia, bolltistel, några nävor som blommar om, nepetan som kommer igen efter nedklippning och likaså mjölkklockan, rosenflockel, brittsommaraster mm.
I sommarblomsplanteringarna dominerar den vita tobaken och lyser lång väg. Där blommar också daggsalvia, lejongap, sommarrudbeckian ´Toto´, dockkrage, pysslingkrage och  heliotrop.
De verbenor som jag beskrev tidigare är mycket fina och jag ska dem fota i morgon. Det känns ganska bra att starta upp även om jag skulle kunna vara ledig en vecka till. Det kommer att ta den här veckan innan jag fått ordning på parken igen och sedan ska jag göra om en del i perennplanteringarna.

Det blir gott om äpplen och plommon (måste kartgallra  Viktoriaplommonen).

Dagens låt: Here comes the flood med Peter Gabriel

Kommentarer
Postat av: LillaB

Slottsträdgårdsmästaren! Det är minsann inte alla förunnat att bli emottagen efter semestern med pukor och trumpeter!

2006-08-21 @ 20:25:23
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Nej..det var storslaget. Nu gäller det att leva upp till det mottagandet, det kan bli tufft.

2006-08-21 @ 20:36:04
Postat av: Ronja

Kul att du är tillbaka på jobbet igen, det är alltid trevligt att få följa dig i ditt arbete. Vackra änglar, förresten!!

2006-08-21 @ 22:06:23
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: LillaB

Såg i nättidningarna att det kommit jättemycket regn i Stockholmstrakten. Hur har det gått i din trädgård? Tycker att störtregn och hagel är fasan för odlaren. Frost och älg är förresten inte heller kul....

2006-08-23 @ 09:50:23
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Visst har det regnat galet mycket och visst hänger det en del bland växligheten men det är så välkommet nu efter torkan som varit. Speciellt träd och buskar mår mycket bra av det här vädret.

2006-08-23 @ 16:09:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0