Site Meter

Rådjursjakt med bil

Arbetsveckan började med en vacker morgon så här i slutet av april. Solen gick upp över Kristineberg då jag drack mitt morgonkaffe och vattnet nedanför var stilla och blankt. Natten hade varit fylld av fågelsång....nästan för mycket fågelsång....sov inte så mycket på efternatten av det djungellika ljudet utanför sovrumsfönstret. När jag anlände till slottsparken såg jag ett rådjur stå vid min nyanlagda plantering där tulpanlökarna började synas. Bocken stod som om den väntade på att tulpanerna skulle börja knoppas så att han fick börja äta. Jag satte fart mot den med bilen och jagade den runt på vägarna tills den skuttade in i skogen. Den var inte rädd utan hoppade nästan lekfullt framför bilen. Som om den kände att trädgårdsmästaren aldrig skulle skada något av naturens djur. Trädgårdsmöblerna ställdes ut i parken idag och gästerna placerade sig omedelbart där. I blomsterrummet i slottet där jag driver upp sommarblommorna började jag plantera om violverbenan och jätteverbenan. Just de sommarblommorna ser jag mest fram mot att se i parken i år. Plantorna har nu en månad på sig att växa sig kraftiga för att planteras ut i vårt svåra klimat med kalla nätter långt in i juni.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0