Site Meter

Rådjursjakt och bilbesiktning

Så var midsommaren över och vi är på väg mot fröspridning och mognad i våra trädgårdar. Det vilda i omgivningarna har blommat färdigt (buskar och träd i alla fall). Nu kommer vi in i perennernas och rosornas tid. Det här är parkens vackraste tid i planteringarna och då har verksamheten stängt för semester. Det är bara trädgårdsmästaren (och en av kontoristerna) som får se denna blomning.
Visst blommar det vackert hela hösten i dessa stora rabatter men det är som allra bäst nu.
Dagen började annars med att vattna det som inte har konstbevattning så som alla urnor och mina gravar som jag berättade om i går.

Hörde Rosenfinken och såg Steglitsen och mängder av Sångsvanar på sjön. Solen värmde gott hela förmiddagen innan det blev mulet och blåsigt.

Mitt på ljusa dagen ser jag plötsligt ett rådjur med bestämda kliv på väg mot min bästa plantering. Jag släpper det jag har för händerna och rusar mot rådjuret som tittar lite lojt på mig och lufsar tillbaka in i skogen. Det såg ut som att det tänker - jag äter vidare i trädgårdden i kväll i stället! Nu har jag stängslat in den viktigaste och största planteringen med rep. Det har fungerat förr och jag hoppas att växterna får vara ifred även i år.


Det som blommar nu i denna stora släntplantering är:
Silverarv
Liten såpnejlika
Gråtimjan
Kranssalvia
Prästkrage
Alunrot
Blå trädgårdsiris
Lavendel (snart i blom)
Lupiner
Nepeta ´Six Hills Giants´
Näva - Spansknäva ´Klaas´
Näva - Patricia
Näva - Liten Flocknäva
Näva - Brookside
Näva - Kashmirnäva
Näva - Mongolisk näva (snart i blom)
Pimpinellrosen Stanwell Perpetual.....den vackraste och bästa buskrosen som jag vet...
Rosa rugosa ´Louise Bugnet´



Besiktning av trädgårdsmästarens bil gick utmärkt, inte en anmärkning. Nu kör vi ett år till Hondan och jag!

Har fortfarande svårt att förstå vad som hände på bangolfbanan i midsomras...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0