Site Meter

Täcka uddens syrener

 
 
 
Wikipedia berättarVilla Täcka udden är en grosshandlarvilla på Djurgårdsvägen 250 på Södra Djurgården i Stockholm. Byggnaden uppfördes 1869–1870 efter ritningar av bröderna Axel Kumlien och Hjalmar Kumlien. Sedan 1958 har huset använts som representationsställe för SEB och Investor.
 
 
Den här stora välskötta parken passerar jag ofta under mina vandringar på Djurgården och följer årstidernas förändringar. Syrenerna blommar fantastiskt nu, men trädgården har just avslutat en annan viktig period, då stora vackra magnolior blommar ner mot strandpromenaden. Här inne finns även en av de Stockholms vackraste ekar och några enormt stora bokar, både blodbok och vanlig! Parken/trädgården omsluts av smidesstaket med välklippta idegranshäckar och tuja.
 
 
Det här är Wallenbergs plats på Djurgården och som egentligen saknar det mesta av det jag vill uppleva i en en trädgård. Jag trivs bäst när det vilda blandar sig med det tuktade. När det är lite ruffigt. Här är allt perfekt. Kanske en av Stockholms mest välskötta trädgårdar och som har en mycket duktig trädgårdsmästare, 
 
 
Jag tycker mycket om när syrenerna och magnoliorna blommar här och jag älskar de mäktiga träden, men det här är ett trädgårdarnas finrum, som jag sneglar in i med en något motvillig beundran.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0