Site Meter

Lev livet fullt ut i oxveckorna!

Jag försökte ta en ´´Nu-bild´´ men valde i stället några bilder från den magiskt dimmiga morgonen den 13 juni 2012 i Drottningholms slottspark, då jag fotade för boken. 
 
 
Ett nyårslöfte som jag ska försöka hålla är att bli en mer harmonisk person, utan oro och inre stress. Letar ljudböcker på Storytel som ska kunna hjälpa mig. Just nu provar jag en bok som heter ´´Lev livet fullt ut´´, en ganska flummig väg till ett inre lugn, men jag tar till mig flera goda råd av författaren. Lite för andligt för mig egentligen, men jag är öppen för det mesta för att bli lugn!
 
Skulle man sammanfatta alla dessa kloka böcker, så handlar egentligen alla om samma sak - att lära sig leva i nuet och inte grotta ner sig i det förflutna eller i framtiden. Att fokusera på det man gör just nu! Carpe Diem helt enkelt, den uttjatade och hånade latinska frasen, som ju trots allt är det klokaste vi kan ta till oss! Jag har själv skämtat om uttrycket och längtar ständigt till våren, sommaren, resor eller något annat och funderar även ganska mycket på det som redan hänt. Att allt för ofta stirra i mobiltelefonen är något som jag måste jobba ordentligt med.
 
Oxveckorna varar fram till påsk sägs det. En trög och tråkig tid utan extra röda dagar i almanackan. För min egen del behöver jag inte bry mig om extra lediga dagar längre, men visst är det en lång sträcka fram till våren. Trots det så ska jag försöka leva NU. Hur NU det ska gå till! 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helga Persson

Dessa bilder tala direkt till min ande, är så vackra att de bort andningen.

2019-01-11 @ 19:36:04
Postat av: Hasse Wester

Så fint att du gillar bilderna Helga!

2019-01-12 @ 07:54:00
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Dimma kan ibland ge en ganska tråkig bild liv. Jag minns en gång i Byske, vi var ut i skogen och gick med hundarna. En lite tråkig skog med egentligen inget mer än träd. Just den förmiddagen var det lite dimmigt och jag tyckte jag såg älvorna dansa i dimman mellan träden.
Jag önskar jag kunde lyssna på ljudböcker, jag somnar bara. :)

2019-01-12 @ 08:26:59
Postat av: Hasse Wester

Ljudböcker ska man lyssna till när man är ute och vandrar Liza. Jag somnar också om jag ska lyssna när jag lägger mig!

2019-01-12 @ 08:38:36
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Britt

Det där med att leva JUST NU kan vara svårt då många är oroliga själar och har svårt att koppla av.
Det "måste" hända saker och längtan till något är så stark.
Jag hade det så själv ända upp till 45-års åldern då jag insåg att jag måste göra något åt det.
Satte mig med penna o papper o skrev ner ALLT jag kände och tyckte, både bra och dåliga saker.
Lade det åt sidan o plockade fram det efter några dagar och läste igenom det noga och insåg då vad jag behövde skala bort o ändra i mitt liv.
Sagt o gjort, jag ändrade rätt mycket och efter det blev jag mycket lugnare.
Maken sa att det blev stor skillnad på mig.
Mobiltelefonen är endast igång när jag själv vill det = jag bestämmer över den istället för att den bestämmer över mig.
Och vissa saker kan man inte göra något åt, så det är bara att släppa helt. När man gjort det känns det lättare.
Lycka till och jag hoppas att även du kommer att njuta av lugnet i dessa oxveckor kommande år.

Ha de gott

2019-01-13 @ 14:22:57
Postat av: Hasse Wester

Klokt av dig Britt! Jag borde ha kommit till insikt tidigare, men bättre sent än aldrig. Det känns redan bättre faktiskt! Ha det så gott!

2019-01-14 @ 15:37:04
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: ZHjelt

Ikigai–meningen med livet
Mvh

2019-01-14 @ 16:51:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0