Site Meter

Vecka 34, 2019 - Älskad och sedd...

(null)
 Älskad och sedd, heter en låt av och med Ulf Lundell! 
 
 
 

19 augusti – måndag

 

Djurgårdsveckan började med en vandring runt kanalen bort mot Djurgårdsbrunn, där fåren betade med herde och två bordercollie. Hundarna samlade ihop fåren som gick i samlad flock upp mot skogen. Vid flodvågsmonumentet på Blockhusudden, slog Djurgårdsförvaltningen gravitationsvågornas gräs idag och det måste vara ett slitigt jobb att vinkla trimmern för att komma åt i de branta gräsvågorna. Någon tyckte att det sett ovårdat ut i sommar, men det är konstnärens tanke och önskemål, att det skulle växa vilt!

 

Det är något lugnande med augusti. Tystanden, de mörka kvällarna och kravlösheten. Att slippa sommarhetsen, då man ska försöka hinna med allt som planerats inför sommaren! Den sista kvällsvandringen med Lexus, när vattnet ligger stilla och då man endast möter någon enstaka kvällsvandrare, ja jag tycker mycket om augusti!

 

 

 

 

 

20 augusti – tisdag

 

När jag gick i pension efter nästan 50 års trädgårdsarbete, tänkte jag att nu får det vara slut med allt vad arbete heter, eftersom jag var ganska less och sliten. Visst skulle jag pyssla lite i Cecilias trädgård på Djurgården, men aldrig någonsin mer några långa tröttsamma arbetsdagar. Idag blev det en ganska lång, men långt ifrån tröttsam arbetsdag i Cecilias vackra trädgård på Udden. Jag kände åter igen den där tillfredställelsen av att ha utfört ett gott fysiskt arbete. Den behagliga tröttheten, en dusch och en kopp kaffe med kanelbulle från Valhallabargaren ute i solen.

 

Klippte gräs, rensade gångar, klippte häcken och flyttade växter.

 

Idag fick Djurgårdsförvaltningen besök från Skallebergs Handelsträdgård, som är leverantör av alla tusentals sommarblommor som pryder Djurgården.

 

 

21 augusti – onsdag

 

På förmiddagen åkte vi till Norra Djurgårdsstaden, Lexus och jag. Flera hus hade blivit inflyttningsklara sedan jag var där senast och snart är det stora bostadsområden framme vid Värtans strand. Tråkigt nog blir byggnaderna allt fulare ju närmare vattnet de når. Längst inne i Husarviken där de första husen stod färdiga 2012, finns det faktiskt några hus som jag tycker om. Men tacka vet jag Filmstadens nybyggda bostadshus i Solna, där har arkitekterna inte tävlat om vem som är mest udda och vågad, där passar byggnaderna in tillsammans med den äldre bebyggelsen och utan att provocera.

 

Det jag tycker om med Norra Djurgårdsstaden är trädgårdsanläggningarna inne på gårdarna och valet av träd utefter gator och torg. Bra växtval över lag i området tycker jag. Vackra tåliga perenner blandas med bra buskar och nyare trädsorter som katalpa, korstörne och ambraträd, men även inhemska ekar och björkar. På många ställen är planteringarna nedsänkta en liten bit under parkvägarna, så att regnvatten får chans att rinna ut i planteringarna. Så mycket regnvatten som möjligt ska tas tillvara. Det finns ett mycket bra miljötänk i den här nya stadsdelen, där alla 12 000 lägenheter beräknas vara klara runt 2025.

 

 

22 augusti – torsdag

 

Mitt eviga tjat om vår och försommar, att det är årets vackraste tid, får faktiskt konkurrens av den tid vi just nu befinner oss i. Slutet av augusti och nästan hela september. Då råder ett lugn och en stillhet som kan få den mest oroliga och stressade person att börja andas lugnare.

 

Under morgonen tänkte jag att jag befann mig i ett paradis. Jag kände av stillheten, njöt av att vara omfamnad av Cecilias ljuvliga blommor och att jag hade fri sikt ut mot vattnet och inloppet från skärgården in till Stockholm. Lägg till att jag hade en kärleksfull liten hund vid min sida. Jag fortsatte att jobba i trädgården på Udden, flyttade växter och utökade planteringar. Ju mindre gräsmatta desto bättre!

 

Våfflorna på Café Ektorpet vid Prins Eugens Waldemarsudde smakade gott och vi njöt av att det fortfarande är säsong att sitta ute och äta. Det gamla gröna caféet ligger vackert under de stora ekarna och på vardagarna den här tiden på året är det endast ett fåtal besökare. I Wuddens trädgård träffade vi Trädgårdsmästare Marina som guidade en grupp, men hon hann ändå hälsa på oss och berätta för gruppen att jag var en trädgårdsmästare som nu blivit Friherre!

 

På Galleriterrassen blommade blåregnet om lite försiktigt och doften av Heliotrop undgår ingen.

 

 

 23 augusti - fredag

 

Trevlig helg alla följare! Regnet faller över huvudstaden idag när jag tvättar och packar inför resan.

 

Vi drar söderut i en vecka nu!

 

Här finns de tidigare veckorna!

 

 
 
 
 Alice är såklart också älskad och sedd hos familjen på Udden...trots allt!
 
Regn utanför fönstet i Brommanästet
 
 

Kommentarer
Postat av: iza Ha

Du har så rätt om augusti, en underbar månad och sommaren känns bara behaglig. Synd bara att ljuset överger oss. Vår morgonpromenad får numera ske med ficklampa första halvtimmen. Är det ett badlakan med Lexus på? Ha de så skönt på semestern.

2019-08-23 @ 17:28:09
Postat av: Hasse Wester

Det är en filt! Ja mörkret är lite jobbigt nu...

2019-08-23 @ 21:25:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

...och tack! Det kommer att bli skönt med lite miljöombyte!

2019-08-24 @ 10:06:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Även en "friherre" behöver semester .
Byta miljö ger alltid en "kick" till livsandarna .
Ha en upplevelserik och fin semester söderut .

2019-08-25 @ 19:03:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0