Site Meter

Vårblomning i mina drömmars stad

 
 
25 april 2019
 
 
Inne i Sinnenas trädgård vid Vasaparken, där Prunus Accolade blommade (samma sort som finns i Kungsträdgården), var det full aktivitet med trädgårdsskötsel i den vackra trädgården, men jag smet in och tog en bild. Läs mer om Sinnenas trädgård här!
 
Under natten som var, låg jag vaken och tänkte på torkan som råder. Hur ska det gå? Grundvattennivåerna sjunker, det brinner i skogarna och hur ska träd och buskar klara sig i längden? Och djuren? Idag satt jag på ett berg invid den gamla oljekvarnen på Prins Eugens Waldemarsudde och pratade med trädgårdsmästare Marina.
 
Vi var väl inte riktigt överrens om hur vi såg på det som nu sker, men det var ändå skönt att prata en stund. Marina menar att sådana här långa torrperioder har vi varit med om många gånger och det har alltid rättat till sig, men jag tycker ändå att det är en aning skrämmande när vi nu går mot tredje sommaren med extremtorka. Vi kan såklart inte veta hur kommande sommar blir, men det ser inte lovande ut när det är torka redan i april. 
 
När jag lämnat min älskade vandrarkompis Lexus ute på udden, for jag runt med min kamera i stan, för att försöka fånga allt det vackra som vi nu har omkring oss!
 
Jo just det, kameran som jag fotar med är åter igen min gamla Nikon! 
 
 
I Vasaparken blommade dessa fantastika Prunus av olika sorter och jag har aldrig tidigare sett dem så här fina! Mer om Vasaparken här!
 
Vid parkeringen till Sabbatsbergs sjukhus finns en lång rad med Prunus sargentii - Bergskörsbär. Sjukhuset i Vasastan där min dotter föddes och där jag opererade mitt knä tre gånger.
 
Favoritvy vid Prins Eugens Waldemarsudde.
 
Magnolior vid Wallenbergs Täcka udden på Djurgården!
 
Rosendals trädgård
 
Rosenrips och japanska körsbärsträd i blom!
 
 Cecilias bild på hennes vackra plantering vid Rosendals slott.vid slottet klipptes gräset för första gången i år och mängder av hyacinter blommade i planteringarna. Här kommer senare tulpaner att förgylla slottsträdgården och därför har planteringarna nät runt omkring sig, för att hindra rådjuren att äta upp alla tulpanknoppar. Näten tas bort när tulpanerna gått i blom!
 
 Vid Jaktgatan/Högviltsgatan i Norra Djurgårdsstaden finns en rad med 31 st. Magnolia och de flesta är Magnolia bondii, kanske alla, jag är inte helt säker. Sorten bondii blommar mycket tidigt. Det blir lättare att fotografera dessa träd en gång är de växt till sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0