Site Meter

I rätt tid för trädgårdsmagi

För att få känna en trädgårds själ och skaparens innersta tanke, så gäller det att få till besöket i rätt tid. Ibland är vistelsen planerad för att uppleva en viss blomning, men ofta är det en slump och det är egentligen då som riktig magi uppstår! Som när jag blev fullstänidgt knockad på Isola Bella 2010!
 
När jag fotograferade för min bok Stockholm gröna rum så ville jag visa bilder från trädgårdarna när de var som vackrast, vilket brukar vara från sen vår och fram till försommaren. Jag vet att många har besökt och kommer att besöka Stockholms parker och trädgårdar, med min bok som vägvisare och det finns risk att några kan bli besvikna eftersom vissa platser inte visar upp någon större prakt just i semestermånaden juli. Jag brukar säga att man borde besöka en trädgård fyra gånger om året vid olika årstider för att kunna bedöma platsen. Samma sak gäller när man reser utomlands, där jag har lyckats komma i exakt rätt tid vid några tillfällen, för att uppleva trädgårdsmagi. Se bilderna och länkarna nedan:
 
Isola Bella i Italien när magnolior blommade den 10 april 2010 - se mer här!
 
Bardini garden i Florens när blåregn och judasträd blommade den 7 april 2017 - se mer här!
 
 Malaga i Spanien, när Jakarandaträden blommade den 23 maj 2011!  Se mer här!
 
 Giverny i Frankrike när blått och vitt blåregn blommade över Monets bro den 18 maj 2015. Se mer här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0